UPDATE 22.00 – Dakar 2015, Etappe 11: Mooie dag voor Nederlanders

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_14-overigwebsite_1421295308_Dakar_SDTeam_20150114_122529_MVDA_6711.jpg
- Stacey pakt dagsucces

- Van Loon dringt door in top-4
- Alle Nederlanders vroeg binnen

Trucks
Nederlands succes vandaag bij de trucks. Hans Stacey won zijn tweede etappe van deze Dakar. 1’10 achter hem finishte teamgenoot Gerard de Rooy die eveneens met tevredenheid terug kan kijken op deze dag. Stacey reageerde tevreden maar laat ook blijken dat er meer in zit, richting Buenos Aires: “Met 14 jaar WRC ervaring zijn dit eigenlijk mijn proeven. Lekker gereden, toch hadden we nog wat beter gekund, halverwege de proef had ik mijn remmen zo heet gestookt dat ik het even wat rustiger aan moest doen. Ik heb nog wel 3 keer aan de kant gestaan om een Toyota jeep voorbij te laten die continue op zijn Sentinel bleef drukken. Vervolgens kwam hij telkens niet. Nadat Gerard en ik Loprais voorbij waren gereden liet Gerard me een aantal kilometer later ook voorbij en kon de snelheid weer wat omhoog omdat we uit het stof kwamen.”

Marcel van Vliet werd vandaag vijfde. Van Vliet kan in het klassement vooruit kijken, hij heeft een achterstand van zeventien minuten op de zevende plaats, bezet door Martin Kolomy.

Voor Ton van Genugten was de elfde etappe opnieuw een goede. De Brabander werd elfde in de snelle proef over 194 kilometer en heeft nu ook een elfde plaats algemeen. Het verschil met Jos Smink is weliswaar klein maar Van Genugten rijdt een sterke rally. Smink verloor vandaag wat terrein ten opzichte van Van Genugten.

In het klassement gaat de strijd gewoon verder tussen Eduard Nikolaev en Ayrat Mardeev. De laatste is nog altijd in het voordeel, het verschil is iets meer dan elf minuten.

Auto’s
Bernhard ten Brinke reed naar een prima zesde positie in de etappe van vandaag, maar de aandacht ging uit naar Erik van Loon. Van Loon profiteerde optimaal van het uitvallen van Al-Rajhi en zorgde dat hij geen fouten maakte. Met die tactiek schoof hij door naar de vierde positie in het klassement.

Yazeed Al-Rajhi heeft definitief op moeten geven. De man uit Saoedi Arabië kreeg voor het begin van de proef problemen en zou zijn weg niet kunnen vervolgen.

Maik Willems kende een probleemloze dag aan de tussentijden te zien. Willems kwam binnen op een 52e plaats. Het is bijna uniek maar ook Tom Coronel kwam redelijk op tijd binnen. Coronel bracht meer nachten door in de woestijn dan welke deelnemer dan ook maar vandaag kende hij niet veel problemen en kwam hij gewoon aan de finish.

Nasser Al-Attiyah heeft nog altijd de beste papier om de Dakar te winnen. Hij heeft een half uur voorsprong op Giniel de Villiers. Krzystof Holowczyc staat derde op meer dan een uur.

Motoren
De organisatie deelde vandaag nog een aantal tijdstraffen uit. Joan Barreda heeft zijn blok hebben aan Paulo Goncalves en heeft Barreda het blok gekregen van Jeremias Israel die vandaag niet meer zou beginnen aan de etappe. Goncalves ontving voor zijn blokwissel vijftien minuten tijdstraf. Barreda kreeg veertig minuten omdat het zijn derde blok al is deze rally. Ook Alain Duclos kreeg een tijdstraf van veertig minuten voor het wisselen van een blok. 

Met de vijftien minuten tijdstraf voor Goncalves wordt de voorsprong van Coma een stuk comfortabeler. Coma heeft nu twintig minuten in het voordeel van Goncalves. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de Spanjaard dat nog verliest in de laatste twee dagen. 

Bastiaan Nijen Twilhaar kende in tegenstelling tot vorige dagen geen problemen vandaag, zo meldt hij: “Eindelijk weer eens een mooie dag. Ik heb alleen maar hoeven rijden en niet hoeven te sleutelen. De route was dit keer erg mooi al hebben we toch nog een uurtje in de regen gereden. Maar aan het einde van de proef reden we naar beneden en werd het steeds warmer. Bij de finish waren we lekker opgedroogd. De motor van Cas heeft vandaag geen kuren gehad. Voor de zekerheid heeft Cas geen benzine uit de achtertank gebruikt. We hebben het sterke vermoeden dat zich daar de vervuiling bevindt. De monteurs hebben vanavond mooi wat te werken.” Nijen Twilhaar kwam mooi bijtijds binnen met zijn kompanen Caspar Schellekens en Caspar van Heertum.

Erik Klomp was de laatste Nederlander die vandaag over de streep kwam. Klomp kende een aantal hele zware dagen maar kon vandaag in prima tempo uitrijden. Voor hem en de debutanten Riezebos en Van Daele komt Buenos Aires steeds dichterbij.

Quads
Met het uitvallen van Ignacio Casale en Sergio Lafuente lijkt het klassement bij de quads wel beslist. Als Rafal Sonik geen fouten maakt, zal hij gewoon in Buenos Aires op het podium staan als winnaar van de Dakar. 

Sonik bouwde vandaag enige reserve in door niet voluit te rijden. Dit leverde hem een zevende plaats op. Zijn voorsprong in het klassement ligt nog altijd zo rond de drie uur. De overwinning ging naar de Fransman Christophe Declerck.

Morgen gaat de Dakar verder met de twaalfde etappe over meer dan 1000 kilometer. Daarvan worden 298 kilometers tegen de klok gereden.