UPDATE 22.00 - Dakar 2015, Etappe 7/8: eerste winst voor Toyota

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_11-website_15vanloon.jpg

- Eerste keer winst voor Toyota
- Coma halveert voorsprong Barreda

motoren
Wie had gedacht dat Marc Coma al in de eerste etappe na de rustdag de aanval zou inzetten? Coma zelf in ieder geval wel en met succes. De Spanjaard halveerde de voorsprong van zijn landgenoot in het eerste deel van de marathonetappe. Dat terwijl Coma razendsnel na de finish het gat naar Barreda dicht reed en daarna kon hij dus afstand nemen. Wat de oorzaak was van het verlies voor Barreda, is onduidelijk. Contact met het marathonbivak in Uyuni is vrijwel onmogelijk.

De dagzege ging naar Paulo Goncalves die een prima race opbouwde. Hij was uiteindelijk veertien seconden sneller dan Coma, op dertig seconden volgde Matthias Walkner die wederom een prima etappe kende.

Hans Vogels reed weer een solide dag in de top-20. De Brabander werd achttiende in het eerste deel van de marathonetappe en kijkt vooruit. Verhoeven daarentegen blijft stabiel presteren. Vandaag werd hij dertigste.

Henno van Bergeijk en Jurgen van den Goorbergh kwamen net buiten de top vijftig binnen. Op dit moment zijn de andere Nederlanders nog onderweg in zoals Frans Verhoeven zojuist meldde ‘noodweer’.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_11-website_1420946405_Dakar_SDTeam_20150110_110344_MVDA_4887.jpg

foto: shakedown team

auto's
Toyota pakte vandaag dan toch eindelijk haar eerste Dakar-winst met dank aan Yazeed Al-Rajhi. Door de modderige omstandigheden was de proef ingekort, maar de oversteek van het Uyuni-zoutmeer leverde spectaculaire beelden op. De strijd voorin was erg spannend, maar uiteindelijk was de Saudiër de Mini rijders Terranova en Al-Attiyah met één en twee minuten verschil te snel af. De prins van Qatar behoud wel de leiding in het algemeen klassement. Alle Mini's hebben de finish van de marathon-etappe gehaald.

Lang leek het er op dat Geniel De Villiers zou winnen, maar uiteindelijk viel de Fransman met een vierde plek net buiten het podium. De Villiers: "Een helikopter kwam in een fesh-fesh zone te dicht bij mij en veroorzaakte daardoor een stofwolk waarin ik steen raakte."

Erik van Loon was vandaag de snelste Nederlander, met een twaalfde plek. Bernhard ten Brinke verloor veel tijd, maar behoud zijn vijfde plek in het algemeen klassement. Erik van Loon is hem inmiddels wel op 3 minuten genaderd. Ten Brinke: "Ik moest in de duinen op de rem voor de truck van Van den Bosch die plotseling voor me stond. Ik kwam vast te zitten en wilde met de jacks de auto omhoog zetten, maar door een hydraulisch lek ontstond er een klein brandje. Snel geblust en eindelijk losgetrokken, maar door het lek moest ik de laatste kilometers ook zonder stuurbekrachtiging rijden."

Maik Willems had in het begin van de etappe wat oponthoud, maar maakte op ieder waypoint weer wat tijd goed. Aan de finish had hij een achterstand van 1:12:16, goed voor een 45e positie.

Tom Coronel had aan de grens tussen Bolivia en Chili een probleem, hij was zijn paspoort kwijt. Gelukkig voor de buggyrijder was deze snel weer terecht, zodat hij zijn weg kon vervolgen. Op het moment van schrijven is hij in de slotfase van de etappe, rond de zestigste plek met zo'n twee uur achterstand op de snelste tijd aldaar. 

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_11-website_RM_11_01_0157.jpg

trucks
Het verhaal van de dag komt van Ton van Genugten. De in Eersel woonachtige transportondernemer stond op de duin voor de finish stil zonder diesel. Hij wilde een sleep hebben voor het laatste stukje, en stapte uit met de sleepkabel in zijn handen. "Op het moment dat ik uit stapte, ging die truck rollen in een keer." Monteur Eric van Gemert heeft de truck snel op de handrem gezet vanuit zijn stoel, zodat Van Genugten weer in kon stappen. Honderd meter voor de finish stond de truck dan toch echt stil. "Toen is Anton (van Limpt, de navigator, red.) met de stempelkaart naar de finish gerend, om daar af te stempelen, twee kannen diesel gehaald, er in gegooid, gestart en zo zijn we over de finish gekomen." Ton Trans Dakar staat nu op de twaalfde plek in het algemeen klassement, op ruim zes uur achter de snelste Kamaz, maar op slechts een half uur van nummer 10 Pep Vila.

Een verrassend goede tijd was er voor de Nederlandse Tatra-crew. Gister was door alle commotie is het zeil van de truck afgewaaid en moeten ze op zoek naar een nieuw zeil, zonder zeil mag je immers niet starten. Omdat ze gisteren als laatste waren gefinisht moesten ze vandaag als laatste starten. 'Gas d'r op, want dat op eieren rijden, dat past niet bij ons!'klonk er uit de cabine, dat gas geven ging goed, doordat er daarnaast ook nog eens goed werd genavigeerd en men geen brokken kreeg kon het Riwald team van Gert Huzink uiteindelijk beslag leggen op de zestiende plek. 

Eén van de vele teams die verkeerd reed was dat van Smink. Daarnaast hadden ze een lekke band, zodat ze in totaal zo'n 50 minuten verloren. Edwin van Ginkel heeft twee keer lek gereden maar is inmiddels wel gefinisht. Grotere problemen zijn er voor Wuf van Ginkel, hij heeft de voorwielophanging kapot, het is op dit moment maar zeer de vraag of hij het eind van de etappe kan halen. 

Naast Wuf van Ginkel zijn alleen nog Pascal de Baar en Vick Versteijnen onderweg. Deze zijn beide inmiddels het laatste checkpoint gepasseerd en ploeteren hun weg door de duinen richting de finish. 

Op de liveblog houden we jullie weer op de hoogte tot de laatste Nederlanders binnen zijn.