UPDATE 22.00 - Dakar 2015, Etappe 6: Nikolaev en Al-Attiyah beide voor de derde keer winst

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_07-website_GL20150108-1321.jpg

Ten Brinke en Van Loon weer beide in de top 10
Derde overwinning voor Al-Attiyah
Nederlandse motorrijders doen het prima
Kamaz onoverwinnelijk?

auto's
Voor de derde keer deze rally heeft Nasser Al-Attiyah met zijn Mini een etappe op zijn naam geschreven, ondanks dat hij verklaard heeft dat hij liever geen etappes wint. Robby Gordon deed deze etappe goed mee, op enkele waypoints had hij de snelste tijd, op WP7 was hij een seconde langzamer dan Al-Attiyah. Op het allerlaatste stuk van de special stage verloor hij dan toch nog de rally, met een achterstand van 1 minuut en 45 seconden moet hij genoegen nemen met een vierde plek. Giniel de Villiers zat er ook weer goed bij met zijn Overdrive-Toyota, hij legde beslag op de tweede plek, met 37 seconden achterstand. Nani Roma werd derde, op 1:24. De winnaar van gister, Vasilyev, had in de slotfase van de stage problemen, hij staat voorlopig 25e met ruim anderhalf uur achterstand op Al-Attiyah.

Bernhard ten Brinke en Erik van Loon hebben beide weer de top 10 gehaald. Ten Brinke werd vandaag 6e en Van Loon 9e. Ze wisselen stuivertje in het algemeen klassement, Ten Brinke is daar nu 5e en Van Loon 6e op 2'20.

Peterhansel stond stil met technische problemen. Deze zijn weer gerepareerd, maar dat heeft de Fransman wel ruim 20 minuten gekost, uiteindelijk is hij op een half uur achterstand binnen gekomen. 

Coronel en Willems zijn aan elkaar gewaagd. Op ieder waypoint zat er maar een paar seconden verschil in de tijden van de heren. Of ze deze strijd zelf door hebben is natuurlijk maar de vraag, Willems is ruim een kwartier voor Coronel gestart. Bij WP5 kreeg de opvallend fitte Coronel technische problemen. Inmiddels is hij met anderhalf uur achterstand weer onderweg, maar hij lijkt een aantal waypoints gemist te hebben. 

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_07-website_78504peu.jpg

motoren
Helder Rodrigues liet zich vandaag eigenlijk voor het eerst zien deze rally. “Ik begon heel slecht aan de rally, ik was fysiek echt niet goed. Op de vierde dag had ik een probleem met de motor.” Na al deze tegenslag is het des te knapper dat hij won. “Vandaag ging het eindelijk lekker. Het maakte mij niet uit of ik een eerste of tweede tijd had, beide was goed geweest. Vandaag was een mooie proef en heb ik hard gereden. Ik heb echt gepusht tot ik Coma en Barreda zag, daarna heb ik het rustig aan gedaan.”

De overwinning van Rodrigues betekende wel dat Toby Price voor de tweede keer net naast de dagzege greep. “Ik mistte bijna een waypoint waardoor ik even terug moest, maar verder was het een hele goede dag”, vertelt de Australiër. Hij kijkt positief terug op zijn eerste Dakarweek: “Het is goed dat ik in mijn eerste Dakar vooraan mee kan doen in het veld. Het geeft me de kans om voor het stof uit te rijden en dat maakt het iets makkelijker om te leren.”

De Nederlanders deden het vandaag wederom prima. We maakten al melding van de finish van Vogels en Verhoeven, maar ook Jan van Gerven, Jurgen van den Goorbergh, Sjaak Martens, Sjors van Heertum, Jasper Riezebos en Henno van Bergeijk zijn binnen.

Jeroen van Daele, Caspar van Heertum, Caspar Schellekens, Bas Nijen Twilhaar en Erik Klomp zijn momenteel nog onderweg. Ze zitten in de slotfase van de proef.

trucks
Bij de trucks was de dag niet heel spannend. Nikolaev startte van een eerste plek, had op alle waypoints de snelste tijd, en finishte uiteindelijk met 5:37 voorsprong op de nummer twee, teamgenoot Mardeev. Ook de derde plaats was wederom voor een Kamaz, namelijk Karginov.

Gerard de Rooy zat lang rond de derde plek, maar moest later toegeven. Een deel van deze tijd won hij later weer terug, zodat hij aan het eind van de rit alsnog een vierde positie wist te veroveren, op 11:31 achterstand. Hij was vandaag de enige die ten minste nog één Kamaz voor wist te blijven, Sotnikov, de snelle service van het Russische team was een minuut langzamer dan de Brabander. 

MAZ deed het opvallend goed vandaag. Viazovich zat weer direct achter de kop en eindigde zesde, maar ook de tweede auto van het team, bestuurd door de Wit-Rus Vasilevski, leek in de top 10 te eindigen. Helaas voor hem doken Ardavichus en Wuf van Ginkel net onder zijn tijd door. 

Marcel van Vliet en met name Ales Loprais verliezen fors in de laatste kilometers voor de finish. Het lijkt er op dat Loprais om is gevallen of een ander groot probleem had, Marcel van Vliet zal daarbij dan assistentie verleend hebben. Als dat het geval is kan Van Vliet de tijd die hij daar aan heeft besteed terug verwachten. 

Opvallend was de prestatie van Ton van Genugten. Hij reed de hele dag rond de twintigste plek, maar wist met een eindsprint er toch nog een 14e plek uit te slepen. 

De rode GINAF van Jos Smink eindigde één positie daar achter: "Het gedeelte voor de neutralisatie was hard, stoffig en met gevaarlijke gaten. Aan het eind duinen, en dat ging weer goed!"

Martin van den Brink staat met pech vlak voor de finish, Pascal de Baar is ter plekke om assistentie te verlenen. 

Via onze liveblog blijf je de hele nacht op de hoogte van de verdere ontwikkelingen in de special stage van vandaag, daar lees je later vanavond precies wat er aan de hand was met Van den Brink, Loprais en de andere rijders.

Foto's: team schoonesdakar.nl en Peugeot