Tom Coronel vecht diskwalificatie aan

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_06-website_B6qjAUECYAAu1Sg.jpgTom Coronel verscheen dinsdagavond laat, na afloop van de derde etappe, ineens op de lijst van uitvallers van de Dakar Rally. Reden: diskwalificatie in de tweede etappe. Coronel, die gewoon was gestart aan de derde etappe en die ook uitreed, was zich van geen kwaad bewust.

In het bivak van Chilecito stapte hij naar de organisatie om verhaal te halen. Hem werd verteld dat hij met terugwerkende kracht was gediskwalificeerd omdat hij de proef niet volledig heeft uitgereden. “Het slaat nergens op,” brieste Coronel, die onmiddellijk protest aantekende tegen de beslissing van de jury. “Mij was gevraagd om een andere deelnemer te helpen, nummer 423, een Brit in een Polaris. Die man was totaal uitgeput en uitgedroogd. Helemaal van de wereld. Hij kon letterlijk niet meer op zijn benen staan. ‘Parijs’ zei me van de proef af te rijden naar de openbare weg om die man naar het bivak te brengen. Dat heb ik gedaan. Het ging niet om mij of om mijn veiligheid, maar om die van die Brit. Ik heb alles op tape staan en die heb ik laten zien.”

Al doende miste Coronel dus de finish en dat betekent automatisch diskwalificatie volgens de reglementen. Coronel is niet de eerste die kennismaakt met de discrepantie tussen wat de wedstrijdleiding in Parijs deelnemers via de satellietverbinding opdraagt en wat de jury daar vervolgens van zegt. De wedstrijdleiding denkt in de eerste plaats aan de veiligheid van de deelnemers, de jury heeft daar niets mee te maken en kijkt uitsluitend naar de reglementen. Die zeggen dat deelnemers de hele proef moeten rijden en hooguit enkele waypoints mogen missen. Ze moeten dan aan de hand van de gps-gegevens ook nog kunnen aantonen dat ze op z’n minst in de buurt van de waypoints zijn geweest.

Coronel besefte dat het er niet best uitziet: “Ik heb, denk ik, drie waypoints gemist. En de finish, ja. Maar alleen omdat ik op verzoek van de wedstrijdleiding een andere deelnemer heb geholpen en in veiligheid heb gebracht. Dat is daarvoor wordt gediskwalificeerd, vind ik niet juist.”