UPDATE 19.00 - Dakar 2015, Etappe 3: Walkner verrast, Ten Brinke rolt

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_06-website_walkner_stage3.jpg
- Ten Brinke verliest half uur door koprol
- Vogels sluit aan bij top-20
- Mardeev zorgt voor feest bij Kamaz
- Straftijd Stacey na etappe 2

Over de derde etappe kon men kort zijn vooraf, de meeste deelnemers moesten nog bijkomen van de extreem zware tweede etappe maar daarvoor was geen tijd. Vandaag stond er voor de auto’s een proef van 284 kilometer op het programma terwijl motoren en quads een proef van 220 kilometer moesten rijden. 

Motoren
Rallymaniac Marcel Vermeij voorspelde afgelopen jaar al dat deze jongen wel eens heel ver zou kunnen komen, en die uitspraak lijkt nu al bevestigd. Matthias Walkner, winnaar van de Hellas Rally in Griekenland, won vandaag de etappe. Walkner bleef onder meer Marc Coma voor die wat tijd terugpakte van Barreda. De Oostenrijker reageerde nuchter na afloop. “Het belangrijkste is om goed te navigeren als je de tracks opent en daarmee ook snel te zijn. Het is mijn eerste Dakar en ik hoop dat ik er van kan genieten. Na de rally zullen we zien wat er gebeurt in de toekomst. Ik doe mijn best, ik weet een beetje hoe je een motor rijdt van het motorcrossen maar het grootste verschil is toch het navigeren en het voorkomen van fouten.” Joan Barreda werd derde en behoudt de leiding in het klassement. 

Hans Vogels klimt langzaam maar zeker richting de top twintig en behaalde vandaag een 22e tijd. Frans Verhoeven deed er iets langer over en kwam terecht op plek 32. Jurgen van den Goorbergh had het tempo er vandaag ook prima in zitten, net als Jan van Gerven. Beiden kwamen binnen rond positie vijftig. Sjaak Martens finishte op positie 71.
De mannen van BAS Dakar reden naar alle waarschijnlijkheid samen deze etappe, ze kwamen synchroon aan de finish rond de plaatsen 90-99.

Kees Koolen rijdt een uitstekende rally tot nu toe. Koolen reed vandaag weer een top tien finish. Ignacio Casale verloor al tijd in de verbinding en begon pas later aan de etappe. De overwinning ging naar Lucas Bonetto. 

Auto's
Ook bij de auto's liet de tweede etappe diepe sporen na. Van de 135 auto's gingen er in de derde etappe 34 niet van start volgens de organisatie. Onder hen zouden ook Ebert Dollevoet en Tim Coronel zijn. Zij zijn op het moment van schrijven nog niet eens van start gegaan in de proef.

Erik van Loon reed vandaag weer een stabiele etappe met een achtste plaats als resultaat. Bernhard ten Brinke verloor een half uur doordat hij met zijn Toyota Hilux over de kop ging. De Overdrive kwam weer op de wielen terecht met hulp van lokale bevolking. Op het eerste gezicht leek er vooral veel schade aan het bodywork.Maik Willems reed de etappe goed uit op een plaats net buiten de top vijftig.

Bij de auto's ging de overwinning naar Orlando Terranova die de Argentijnse eer hoog houdt. Terranova versloeg De Villiers met ongeveer twee minuten verschil. Al-Attiyah finishte vandaag op een vijfde plaats achter Carlos Sainz. Al-Attiyah blijft leider in het klassement. 

Trucks
Bij de trucks zijn alleen de snelle heren binnen op het moment van schrijven. Airat Mardeev heeft de proef gewonnen met een voorsprong van bijna twee minuten op Karginov. Gerard de Rooy reed vandaag naar een derde tijd en heeft momenteel een zevende plaats in het klassement op bijna tien minuten van leider Mardeev. 

Stacey kreeg na afloop van de tweede etappe nog een tijdstraf en raakte daarmee de leiding in het klassement kwijt. Stacey kwam als voorlopig negende binnen in de derde etappe.

22.00 uur volgt een nieuwe update met meer nieuws over de etappe bij de trucks, de Nederlandse auto's en de laatste motorrijders. Volg tot die tijd het liveblog.