UPDATE 7.00 – Dakar 2015, Etappe 2: Nachtwerk voor Nederlanders

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_06-website_biker_stage2.jpg

- Robert van Pelt uitgevallen
- Dollevoet, Tim & Tom Coronel nog in de proef
- Jan Lammers heeft technische problemen
- Schroeiende hitte zorgt voor terechte neutralisatie

Voor een aantal Nederlanders, vooral bij de auto’s werd het in de tweede etappe nachtwerk. De deelnemers bij de motoren zeiden het al: “het is een hel”, maar die mening zal door menig autocoureur onderstreept worden na de tweede etappe. Bij de motoren werden de meeste deelnemers uit de proef gehaald op een ongeveer tachtig kilometer van het einde. Vanaf daar konden ze via de route van de assistentievoertuigen richting het bivak. Voor menig motorrijder zal dat een reddingsboei geweest zijn in deze extreem zware etappe. Slechts 59 van de 135 gestarte auto’s zijn aan de finish geklasseerd.

Motoren
De organisatie meldde de neutralisatie als gevolg van extreme hitte maar ook een aanrijding van Carlos Sainz met motorrijder Laurent Moulin. Het zag er aanvankelijk slecht uit volgens Carl Hagenblad die als eerste op de plek des onheils was. Hagenblad riep de helikopter van de organisatie op omdat het er niet goed uitzag. Snel daarna werd de etappe geneutraliseerd. Moulin hield aan zijn aanrijding een gebroken been over. Sainz heeft direct ter plaatse hulp geboden en was na afloop van de etappe zeer geëmotioneerd over het voorval.

Robert van Pelt zou uiteindelijk zelfs de rally verlaten. Na afloop werd zijn uitvallen gemeld door de organisatie. “Het was echt heel eng. Het was veel te warm en veel te zwaar. Er hadden enkele doden kunnen vallen en dat moet je niet hebben.” Toen Van Pelt achterop raakte nam hij meermaals contact op met de organisatie. “Op 400 kilometer was de pijp aardig leeg. Ik ben een paar keer hard gevallen en toen ook mijn water op raakte, heb ik de organisatie gebeld. Ze zeiden dat ze er meteen aan zouden komen, maar dat duurde uiteindelijk drie uur. Al die tijd lag ik voor pampus in de brandende zon, zonder water. Ik heb iedere tien minuten de organisatie gebeld. Het was doodeng. Ik was echt bang. Je kunt niets doen. Op kou kun je je kleden, op warmte niet. Er was geen schaduw, ik had geen water.”

Auto’s
De proef bij de auto’s werd niet geneutraliseerd en die moesten dus wel door de laatste 100 kilometer van de proef ploeteren. Van de gebroeders Coronel was het duidelijk dat ze problemen hadden, uiteindelijk kwamen ze binnen op ruim ….. uur van Al-Attiyah die de etappe had gewonnen.

Maik Willems verloor ruim drie uur maar kwam wel binnen. Hij werd uiteindelijk als 57e geklasseerd. Ebert Dollevoet, Tom Coronel en Tim Coronel zijn aan de finish niet geklasseerd. Beide Coronels schijnen problemen te hebben en te overnachten in de woestijn, de situatie rond Dollevoet is op dit moment onduidelijk.

Trucks
Voor een paar truckers, die een andere route reden, werd het alsnog laat. Vick Versteijnen en Gerrit van Werven kwamen als een van de laatste trucks aan, Jan Lammers is momenteel nog steeds in de proef. Koelingsproblemen zouden de oorzaak zijn van de moeizame tocht van de Ginaf.

Vanaf 11.00 uur wordt het liveblog geopend voor de derde etappe, dan zal er ongetwijfeld meer duidelijk zijn over het lot van de Nederlanders die nog in de proef zitten. 

Foto: Shakedown Team