Gas Gas ambitieus naar Dakar Rally 2015

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_GasGas_teamfoto.JPG
Een kleine week voor de start van de Dakar heeft ook het Spaanse Gas Gas haar team gepresenteerd voor de Dakar Rally. Gerard Farres en Dani Oliveras zullen de Spaanse eer hoog moeten houden tijdens Dakar en dat doen ze met een nieuw geprepareerde motor en bijgestelde ambities.

Het Catalaanse team heeft in 2014 hard gewerkt om met een nieuw concept aan de start te komen. Voor de vierde achtereenvolgende keer staat het team aan de start in Dakar en ook dit jaar is het eerste doel weer om uit te rijden. Een nieuwe motor, de Gas Gas EC 450 Raid moet zorgen dat de moeilijkheden van de zwaarste rally ter wereld overwonnen kunnen worden. Ook heeft het team een aantal nieuwe sponsoren gevonden die het team een duw in de goede richting geven.

"De motor heeft veel veranderingen ondergaan in het afgelopen jaar en ik denk dat het ons wel wat gaat opleveren," vertelt kopman Gerard Farres. "Tijdens de Dakar zullen we pas weten wat de potentie van onze motor is omdat het een race als geen ander is. Ik denk dat ik, persoonlijk, erg sterk ben. Ik heb me goed kunnen voorbereiden en ben goed in vorm. De overwinningen in de Baja en de Rally van Sardinië hebben me veel vertrouwen gegeven."

In aanloop naar de rally gingen de mannen van Gas Gas nog testen, legt Farres uit. "Een paar dagen geleden hebben we getest in Marokko en dat is allemaal heel goed verlopen. Dat motiveert ook ontzettend al denk ik dat je de Dakar van dag tot dag moet bekijken. We hebben de ambitie voor een goed klassement dus moeten we kijken hoe dat gaat lopen. Het is duidelijk dat we in de top tien willen rijden en willen vechten voor de overwinning. Maar in een lange en uitdagende rally als Dakar hebben we geleerd dat we stap voor stap moeten werken om onze doelen te bereiken." 

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_Gerard_Farres.JPG

Dani Oliveras debuteerde afgelopen editie in Dakar en neemt die ervaring mee dit jaar. "Het was een geweldige ervaring afgelopen jaar. Ik kon echt ervaren wat nodig is om de finish van de rally te halen en daardoor kon ik me beter voorbereiden dit jaar. De motor is een stuk verbeterd sinds afgelopen jaar, er zijn heel wat dingen aangepast. In de eerste dagen kunnen we zien hoever we gaan komen en wat onze plaats is. Ik denk dat we als team goed kunnen presteren." In 2014 finishte Oliveras als 36e en stelt zijn doelen nu bij. "Mijn doel is om de finish te halen en mijn plaats van vorig jaar te verbeteren. Natuurlijk wil ik ook maximaal steun geven aan mijn teamgenoot. Ik denk dat we het verdienen om een goed resultaat te halen en mijn rol is om Farres zo goed mogelijk te helpen. De finish in Buenos Aires moeten we in ieder geval halen en dat moet op een zo hoog mogelijke plaats zijn."