Peter Versluis en HAN niet naar Dakar Rally

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_Preproloog_RTL_GP_Dakar_Pre-proloog_2014-3594.jpg

Peter Versluis gaat niet naar de Dakar Rally. De Veka MAN-coureur besloot deze week een jaar over te slaan vanwege zakelijke verplichtingen. "Veka, het bedrijf van de familie Versluis, heeft het zwaar. De kapitein is nu even op het schip nodig," aldus teammanager Fred van Putten. Versluis gaf via Facebook een verklaring.

"Afgelopen dagen (tot zelfs nu) heb ik nagedacht over mijn deelname in de Dakar Rally van 2015," schrijft Versluis. "Diverse deelnemingen binnen het VeKa concern hebben het lastig en heeft het bedrijf me gewoon echt nodig. Komt dat op 21 dagen rally aan? Ja en nee. Natuurlijk is het niet zo dat het direct op deze 21 dagen aan komt maar de ondersteuning en de betrokkenheid die ik heb in ons familie bedrijf is heel groot. De scheepvaart is door de crisis zwaar getroffen en daar hebben wij als bedrijf ook last van. Daarom hebben we de afgelopen twee jaar de strategie flink aangepast, wat goed gaat. Maar bij veranderingen in de strategie vallen er ook beslissingen die minder leuk zijn. Ik heb een grote verantwoording binnen de organisatie, naar de mensen die binnen onze groep werkzaam zijn en daar sta ik voor, dus daar ga ik ook voor, want zij gaan ook voor mij. Dat ik het team en sponsoren teleur stel dat snap ik, maar dat is nou juist waar ik op doel en zei: “Bij veranderingen van de strategie van het bedrijf zullen er beslissingen gemaakt moeten worden die niet leuk zijn”. Deze beslissing is er een van. Voor mij persoonlijk een harde beslissing, maar ons team is sterk, ook zonder mij."

Het team, dat een naamsverandering ondergaat en EVM (Eurol Veka MAN) gaat heten, komt nu met vier trucks aan de start, met Ales Loprais en Marcel van Vliet als kopmannen. "En ik verwacht ook wel wat verrassingen van onze Belgische vriend Steven Rotsaert," zegt teammanager Van Putten. Dave Ingels bestuurt de snelle-servicetruck.  

Behalve Versluis moet ook het HAN-team verstek laten gaan. Het project van studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen kreeg onvoldoende sponsoring bij elkaar om revanche te nemen op afgelopen jaar, toen de auto op de voorlaatste dag uitviel. "Dat doet ons pijn, want de Dakar gaat ons echt aan het hart," laat de HAN weten.

In Le Havre en op de deelnemerslijst ontbreken ook motorrijder Hans-Jos Liefhebber en het team van Marc Leeuw. 

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_LeHavre_Gert-Jan_IMG_4466.JPG