Jeroen van Daele: 'Het is nu of nooit'

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2013_03_Dag2_Tuareg2013_Day02_627.jpg
Jeroen van Daele is nog een Nederlander die in januari zijn debuut maakt in de Dakar. Eerder ging hij mee als monteur maar nu is hij klaar om zelf te rijden, al stelt de Noord-Hollander zichzelf de vraag: “Wanneer ben je echt klaar voor Dakar?”

In de rallycarrière van Jeroen van Daele mist nog een schakel. “Dakar ontbreekt nog op mijn lijst.” Het is daarom voor de Noord-Hollander een logische stap om mee te gaan doen aan Dakar. “Dit wordt mijn twaalfde rally die ik zelf rij. Ik ben in 2009 als monteur mee geweest naar Dakar en heb in maart van dit jaar de Abu Dhabi Desert Challenge gereden. Ik vind dat ik er qua ervaring in rally’s goed voor sta.”

Dit is dan ook het juiste moment om de stap naar Dakar te maken: “Ik heb nu een leeftijd waarvan ik dacht dat als ik het wil doen, het nu moet. Ik ben fit en kan het betalen. Nu moet het gebeuren dus.” Vooral over zijn fitheid is Van Daele te spreken. “Ik ben fitter dan ik ooit geweest ben. Ik heb mijn spullen tot in de puntjes voorbereid dus ik denk dat ik er wel klaar voor ben.”

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2013_01-keuring_Tuareg2013_08_03_037.jpg

Samen met Erik Klomp [Erik Klomp: 'Ga voor het avontuur naar Dakar'] gaat Van Daele onder de hoede van Henk Hellegers naar Buenos Aires. “Het is misschien niet de goedkoopste keuze”, vertelt Van Daele. “Maar het is wel de keuze met de meeste kans van slagen.” Een logische keuze dus. “Op de kist rijden was voor mijn geen optie, ik ben een slechte monteur. Ik val best vaak dus er zijn vaak dingen stuk. Verder heb ik ook mijn slaap hard nodig.”

Nu het zover is neemt de druk voor Van Daele wel toe. “De doelstelling is echt alleen uitrijden. Het is voor mij best spannend want sinds de tijd van Gerard Jimmink ben ik al gefascineerd door de rally. Pas in 2006 besloot ik zelf rally’s te rijden. Twee jaar geleden besloot ik dat ik toch Dakar nog eens wilde doen.”

“De druk is voor mij best hoog. Het is iets waar ik al twintig jaar mee bezig ben en het moet straks in die twee weken gebeuren. Dat is spannend.” Ook het parkoers lijkt weer een grote uitdaging, volgens Van Daele: “Wat het best spannend maakt is dat we eigenlijk vier keer over de Andes gaan. De hoogte zal een serieuze factor worden denk ik. Vorig jaar was de warmte ook heel extreem, het is voor mij ook nog niet te voorspellen hoe ik me de warmte om ga.”

De voorbereiding met onder andere Abu Dhabi was wel de juiste. “Het was wel goed om even in de hitte te rijden en te kijken hoe daar mee om te gaan. Daar reed ik ook met alle apparatuur die ik in Dakar gebruik, net als de organisatie en eigenlijk de top-20 van de Dakar die daar aan de start staat.” Ritme vinden zal vooral van belang zijn. “Het zal de kunst worden om de rust te vinden en een ritme te pakken in de eerste drie vier dagen. We beginnen met een redelijk eenvoudige dag waar theoretisch gezien iedereen doorheen komt maar daarna gaat het wel gelijk los. Ik hoop dat ik dan mijn ritme gevonden heb.”

Om terug te komen op de beginvraag, Van Daele denkt er klaar voor te zijn: “Ik heb al zoveel gereden dat het nu echt moet gebeuren. Ik ben er klaar voor, beter dan ooit. Het is wel nu of nooit. Ik heb er zin in!"

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2013_03_Dag2_Tuareg2013_Day02_162.jpg