Jeroen van Daele: 'Het is nu of nooit'

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2013_03_Dag2_Tuareg2013_Day02_627.jpg
Jeroen van Daele is nog een Nederlander die in januari zijn debuut maakt in de Dakar. Eerder ging hij mee als monteur maar nu is hij klaar om zelf te rijden, al stelt de Noord-Hollander zichzelf de vraag: “Wanneer ben je echt klaar voor Dakar?”

In de rallycarrière van Jeroen van Daele mist nog een schakel. “Dakar ontbreekt nog op mijn lijst.” Het is daarom voor de Noord-Hollander een logische stap om mee te gaan doen aan Dakar. “Dit wordt mijn twaalfde rally die ik zelf rij. Ik ben in 2009 als monteur mee geweest naar Dakar en heb in maart van dit jaar de Abu Dhabi Desert Challenge gereden. Ik vind dat ik er qua ervaring in rally’s goed voor sta.”

Dit is dan ook het juiste moment om de stap naar Dakar te maken: “Ik heb nu een leeftijd waarvan ik dacht dat als ik het wil doen, het nu moet. Ik ben fit en kan het betalen. Nu moet het gebeuren dus.” Vooral over zijn fitheid is Van Daele te spreken. “Ik ben fitter dan ik ooit geweest ben. Ik heb mijn spullen tot in de puntjes voorbereid dus ik denk dat ik er wel klaar voor ben.”

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2013_01-keuring_Tuareg2013_08_03_037.jpg

Samen met Erik Klomp [Erik Klomp: 'Ga voor het avontuur naar Dakar'] gaat Van Daele onder de hoede van Henk Hellegers naar Buenos Aires. “Het is misschien niet de goedkoopste keuze”, vertelt Van Daele. “Maar het is wel de keuze met de meeste kans van slagen.” Een logische keuze dus. “Op de kist rijden was voor mijn geen optie, ik ben een slechte monteur. Ik val best vaak dus er zijn vaak dingen stuk. Verder heb ik ook mijn slaap hard nodig.”