Erik Klomp: 'Ga voor het avontuur naar Dakar'

SR2014_04_09_0524.jpg
Erik Klomp debuteert op 4 januari aanstaande in de Dakar Rally. Vorig jaar werd hij afgewezen en dat was maar goed ook. “Ik besef me nu dat ik er toen helemaal niet klaar voor was. Nu ben ik er klaar voor en wil ik er ook van genieten.” 

Met verbazing kijkt Klomp naar de duizenden mensen die in Valkenswaard zijn om de Pre-proloog mee te maken: “Dakar is in Nederland een grote happening. Ik woon zelf niet in Nederland dus dan krijg je dat niet mee, maar het is zo bijzonder hoe het leeft in Nederland. Iedereen kent het. Als je aan Dakar meedoet ben je een soort lokale held. Dat snapte ik niet eerst, maar begin het nu te begrijpen.”

De loopbaan van Klomp begint in 2010 met de Libya Rally die toen in Tunesië verreden werd. Hiermee kreeg hij het virus te pakken en deed hij in veel amateurrally’s mee de afgelopen jaren. Vorig jaar wilde Klomp al deelnemen maar hij werd toen afgewezen. “Dit jaar heb ik behoorlijk veel gereden, veel aandacht besteed aan het rijden en ook veel advies gevraagd.” Zo reed hij de Abu Dhabi Desert Challenge en de Sardinia Rally die beide meetellen voor het WK Cross Country. Klomp vindt zelf dat hij twee nadelen heeft, die meewegen in het besluit om Dakar te rijden. “Ten eerste ben ik op leeftijd en het feit dat ik geen echte CV heb in het motor rijden.”

SR2014_06_09_0554.jpg

Toch pakt Klomp het rijden op zijn eigen manier aan. “Dakar is niet alleen zo snel mogelijk rijden, je moet ook gewoon je kop er bij houden. Behalve die jongens in de top, die doen alsof het een Grand-Prix is. Ik ben een hele andere rijder, ik denk dat het belangrijkste is dat mijn mindset goed ik. Hoe gedraag ik me als ik naar de kloten ga. Weinig slaap is ook een factor. Dan moet ik m’n hoofd koel houden.”

De man die woonachtig is in Turkije kwam twee weekenden naar Nederland om te trainen in Enduro’s. “Dat is ook behoorlijk buffelen, dat wist ik niet. Ik heb altijd wel offroad gereden maar dat zijn ontspannen ritjes over de akkers. In Zelhem heb ik vijf en half uur echt gewoon keihard door gereden. Dat was zwaar en mooi. Een goede voorbereiding richting januari.”

Klomp weet zijn zwakke punt maar al te goed. “Een nadeel van mij is dat ik geen harde rijder ben en daar moet ik mee oppassen. Ik moet tempo blijven maken en niet verzwakken op het eind want dan haal je het niet. Dat wordt wel spannend, maar dat merk ik de eerste drie dagen wel. Ik heb nog nooit zolang achter elkaar gereden dus ik zie wel of ik het tempo kan volgen.”

Klomp gaat goed voorbereid op weg met het team van Henk Hellegers, een bewuste keuze. “Omdat het voor mij de eerste keer is, en het de vraag is of er ooit een tweede keer komt, wil je het allemaal op een goede manier geregeld te krijgen.” De keuze voor Honda is dan een logische stap: “Als je dan kijkt wat er beschikbaar is, is het duidelijk dat Hellegers en zijn team heel veel ervaring hebben. Ze weten waar ze mee bezig zijn. Er komt veel meer bij kijken dan alleen de motor en dat advies heb je nodig. Eigenlijk is die motorfiets gewoon te goed voor me, maar goed, aan de motor zal het niet liggen dus!”

Nog nooit reed hij in Zuid-Amerika en kan dus moeilijk inschatten hoe het is om er te rijden. Het doel is echter duidelijk. “Uitrijden maar ook genieten. Ik ga straks de meest fantastische landschappen zien en als ik dan terug kom wil ik kunnen zeggen: ik heb afgezien maar ik heb ook genoten en mooie dingen meegemaakt. Ik ga ook voor het avontuur naar Dakar.”

SR2014_06_09_0859.jpg