Henno van Bergeijk: 'Ik wil zo weinig mogelijk meemaken'

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_Tamba_dakar_01-2.jpg
Henno van Bergeijk staat aan de vooravond van zijn vierde deelname aan de Dakar rally, hij kijkt met vertrouwen uit naar de start in Buenos Aires. Tijdens de Pre-proloog in Valkenswaard spraken we kistrijder Van Bergeijk: “Ik sta er prima voor, beter dan ooit.”

Al in 2006 debuteerde Van Bergeijk in de Dakar, toen nog in Noord-Afrika. Zijn bekendheid heeft hij ook aan die rally te danken, toen hij op een oude Yamaha XT500 het Lac Rose in Dakar wist te halen. Zijn eerste rally in Zuid-Amerika was de Dakar Rally in 2009, toen hij op een 81e positie Buenos Aires haalde. In 2013 maakte Van Bergeijk een crash in de duinen rond Peru. Uiteindelijk kon hij door een schouderblessure de rally niet uitrijden.

“Ter voorbereiding heb ik de Balkan Marathon gereden. Dit jaar heb ik veel enduro’s gereden want dat kwam er de voorgaande jaren niet van. Ik vind enduro’s fysiek super en ik heb ook de goede motor daarvoor.”

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_vanbergeijk_motor.jpg

Vooruitkijkend op de komende Dakar stelt Van Bergeijk zich een duidelijk doel: “Gewoon uitrijden is mijn doel. Ik wil rijden op het tempo dat mij ligt en als ik een leuk klassement kan wegzetten is dat mooi. Dan moet alles wel voor de wind gaan qua materiaal en het rijden zelf.” Hij vervolgt: “Ik wil, zoals Henk Knuiman altijd zegt, zo weinig mogelijk meemaken. Dat is heel belangrijk voor mij, en dan schuif je vanzelf op in het klassement.

Qua materiaal is er niet veel verschil ten opzichte zijn vorige Dakar: “Ik rij op dezelfde Husaberg 450 FE die ik in 2013 ook had. In mijn ogen is deze nog helemaal nieuw.” Het is een bijzondere motor, legt Van Bergeijk uit: “Deze heeft een gekanteld blok die inmiddels niet meer op te markt te verkrijgen is. Ik heb naast deze ook nog een trainingsmotor, dat is dezelfde.” Jan Wouter Offringa reed eerder Dakar op een zelfde soort motor.

De trainingsmotor dient overigens voor de reserveonderdelen voor de kistrijder: “Het tweede exemplaar gaat in onderdelen en het blok neem ik mee in de kist. Het zal niet makkelijk zijn om in het bivak onderdelen te vinden voor de Husaberg. Ik neem daarom het zekere voor het onzekere. Voor de rest zitten er veel KTM-componenten op, dus dat zal wel loslopen.”

De start lijkt niet heel interessant vindt Van Bergeijk. “Als ik het zo is het wel jammer dat we in Buenos Aires starten. Kijk, die stad is geweldig maar je moet ook uit dat gebied komen. Dat lijkt een saaie dag te worden, maar begrijp me niet verkeerd: de rest lijkt me fantastisch!”

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_motoren.jpg

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2013_artikelen_HennovanBergeijk-dakar-2013.jpg