Jasper Riezebos: “Ik doe mijn eigen ding”

b_600_0_16777215_00_images_06-SERRES_2014_01_09_SR2014_01_09_0914.jpg
“We gaan gewoon Dakar doen.” Zo begint Jasper Riezebos het gesprek dat we voeren tijdens de Pre-proloog in Valkenswaard. Riezebos, die op de rustdag pas 21 jaar oud wordt, leefde lang uit naar zijn debuut in Dakar. “Het is een droom die uit komt.”

Aan de vooravond van zijn debuut in de Dakar Rally kijkt Jasper Riezebos terug op zijn voorbereiding. “Ik rijd pas twee jaar, en heb wel een aantal rally’s gedaan.” In de Abu Dhabi Dessert Challenge behaalde Riezebos een knappe achttiende plaats. “Daarnaast heb ik nog de Tuareg Rally en de Serres Rally gereden. Dat is wel een goede voorbereiding, in Abu Dhabi was veel zand terwijl Griekenland weer vooral stenen was.” Over zijn specialiteit is hij duidelijk: “In het zand heb ik geen problemen, ik heb helemaal geen moeite om duinen te rijden. ‘Ze’ zeggen wel eens dat zand in het voordeel van de Nederlanders is.” Stenen zijn niet het sterkste punt, weet Riezebos. “Dat vind ik moeilijker, daar zijn anderen toch weer beter op. Vooral Italianen, Fransen en Portugezen kunnen daar goed op uit de voeten.”

De man uit IJsselmuiden maakt zich niet druk om zijn rijden. “Ik rijd mijn eigen tempo en als er jongens langs komen racen, blijf ik rustig. Ik doe mijn eigen ding.” Ondanks jeugdige leeftijd kijkt Riezebos niet op tegen de zware uitdaging. “Ik ben twintig jaar en op de rustdag wordt ik 21 dus we hebben nog een feestje”, zegt hij lachend. “Meestal ligt de leeftijd wel rond de veertig maar iemand als Robert van Pelt zit meer rond mijn leeftijd en zo zijn wij een beetje de jonkies.”

b_600_0_16777215_00_images_14-TUAREG-RALLY_2014_Leg3_Tuareg2014_Leg3_0132.jpg

Tevreden kijkt hij naar de machine waarmee hij Dakar mag gaan rijden. “Ik heb een motor die klaar gemaakt is door Memo Tours. Het is een mooie lichte fiets, een enduro frame met een grote tank. Daar gaan we het mee proberen.” De keuze viel op Memo Tours om vooral niet meteen als kistrijder Dakar te rijden. “Ik wilde niet meteen op de kist, want als er iets kapot gaat moet je het herstellen. Dan mis je meteen slaap. De kans op uitvallen is gewoon groter. Bij een team als Memo Tours heb je de zekerheid van een monteur die zijn ding doet, dat vind ik fijn. Het vergt wel wat meer van het budget.”

En daar heeft Riezebos meteen een knelpunt te pakken. “Met de sponsoring is het een beetje uitzoeken. Vandaag [in Valkenswaard red.] hebben we nog wel wat sponsors opgedaan maar we zijn nog niet helemaal rond.” Toch brengt dit het avontuur voor de jonge coureur niet in gevaar, vertelt hij: “We gaan gewoon Dakar doen en ik heb altijd gezegd: ik wil zo lang mogelijk Dakars rijden. Nu kom je er meteen al achter dat sponsoring een lastig onderdeel is.” Op het moment van schrijven is Riezebos nog steeds op zoek naar sponsoren.b_600_0_16777215_00_images_06-SERRES_2014_06_09_SR2014_06_09_0743.jpg

“Mijn gedacht bij Dakar is duinen, duinen, duinen maar dat schijnt dus andersom te zijn. Ik sprak Richard de Groot vandaag en die zei dat het hem gewoon tegenvalt hoeveel duinen er nu nog in zitten. Honderden kilometers door rivierbeddingen, dat is niet mijn gedachte bij Dakar.” Het doel is duidelijk: "Uitrijden! Met het klassement houd ik me niet bezig."

b_600_0_16777215_00_images_06-SERRES_2014_01_09_SR2014_01_09_0910.jpg