Robby Gordon: ‘De nieuwe Peugeot is niet veilig’

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_robbygordonskype.jpgIn een exclusief interview voor de Dakar Gids 2015 heeft Robby Gordon zijn zorg uitgesproken over de veiligheid van de nieuwe Peugeot. De  Amerikaanse Dakarcoureur kreeg foto’s onder ogen van het nieuwe wapen van zijn concurrenten en constateerde dat de auto geen balk heeft in de zijkant van de kooiconstructie. “Dat is niet veilig voor de inzittenden”, meent Gordon. “Ik zou niet graag in die auto zitten bij een impact van de zijkant.”

In het uitgebreide interview ging het behalve over de ontwikkeling van zijn eigen Gordini en zijn verwachtingen daarvan in de naderende Dakar ook over de concurrentie. Gordon gaf aan de ontwikkelingen bij de anderen nauwlettend in de gaten te houden en liet een foto zien die onlangs werd vrijgegeven door Peugeot, dat met Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz en Cyril Despres in de Dakar 2015 uitkomt.

Op de foto (zie hieronder) is duidelijk te zien dat de auto inderdaad geen balken aan de zijkant heeft, iets wat volgens de FIA-reglementen wel is voorgeschreven. De balken aan de zijkant van de kooiconstructie beschermen de inzittenden namelijk tegen klappen vanaf de zijkant. “Deze mannen zitten niet veilig”, zegt Gordon. “Als ze, om wat voor reden dan ook, dwars op het parkoers staan en anderen zien dat niet in het stof, dan zijn de inzittenden niet beschermd. Ik ben daar serieus bezorgd over en ik vind dat ze er bij Peugeot nog eens goed naar moeten kijken.”

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_P-20140922-00398.jpg

Gordon benadrukt dat hij er niet op uit is Peugeot zwart te maken of ze uit de wedstrijd te houden. Integendeel zelfs. “Ik wil het juist tegen deze jongens opnemen! Ik race al heel lang tegen Carlos Sainz en Stéphane Peterhansel en dat wil ik blijven doen. Ik wil ze verslaan met eerlijke middelen. Maar deze auto is niet veilig. Voor zover ik het kan zien, is er iets grondig mis met de constructie.”

- En jij wilt niet de eerste zijn die aankomt op de plaats van het ongeval.
“Nee, maar ik wil er ook vooral geen onderdeel zijn. Wij rijden met hoge snelheden door het stof – ik, Nasser en iets mindere mate Stéphane, maar die heb ik ook al vol gas door het stof zien rijden – om een ander in te halen. Als er ineens eentje dwars of ondersteboven op het parkoers staat, zie je dat niet. Het kan mijn radiator zijn die hem raakt. Het kan mij overkomen. Daar moet ik niet aan denken.”

Het fragment uit het interview met Robby Gordon is hier te beluisteren. Het hele interview kun je lezen in de Dakar Gids die vanaf 5 november in de winkels ligt en uiteraard ook weer te koop is op de PreProloog in Valkenswaard.