Crosskampioen Matthias Walkner in KTM-fabrieksteam

b_600_0_16777215_00_images_12-NIEUWS_Hellas_2014_Leg1_Hellas2014_Leg1_0134.jpg

KTM heeft de 28-jarige Oostenrijker Matthias Walkner toegevoegd aan het fabrieksteam dat zich voorbereidt op de Dakar Rally. De MX3-wereldkampioen van 2012 zal in de OiLibya Rally begin oktober zijn debuut maken in het team waarvan Marc Coma de kopman is.

Walkner wordt in de voorbereiding op zijn eerste Dakar begeleidt door Heinz Kinigartner, die hem persoonlijk bij het team haalde.
Het is een opvallende move van het merk dat sinds 2001 alle Dakar-overwinningen behaalde: Walkner heeft nog nauwelijks ervaring met rally-raids. Hij schreef in het voorjaar verrassend de Hellas Rally op zijn naam, maar zijn cv is vooral gevuld met motorcrosservaring. Kinigardner maakte zelf in de jaren ’90 de omschakeling van motorcross naar rally-raids en weet als geen ander dat dat niet eenvoudig is. “Het is alsof je van de 100 meter sprint naar de marathon overstapt,” zei Kinigardner bij de presentatie van Walkner. Desalniettemin heeft ‘Kini’ er alle vertrouwen in. “Matthias heeft erg veel talent. Aan zijn snelheid ligt het niet; dat zal hij juist moeten leren doseren. Hij moet zich leren te concentreren op tactiek en navigatie. Hij zal in zijn eerste Dakar leergeld betalen, net als ieder ander.”

Ook KTM-teammanager Alex Doringer is lovend over Walkner. “Matthias is een buitengewoon goede, snelle en sympathieke coureur. Wij zijn blij met hem. Niet alleen omdat we 15 jaar na Heinz Kinigardner weer een Oostenrijker in het team hebben; ik ben ervan overtuigd dat hij een groot talent is, waar we nog veel van gaan horen. Matthias heeft al laten zien dat hij een snelle leerling is, die veel in zijn mars heeft.”

Walkner zelf is uiteraard ook verguld met de kansen die hij krijgt. “Mijn wereldtitel zegt hier helemaal niets meer. Ik begin vanaf nul. Mijn grote doel is de finish in Buenos Aires te halen. Op weg naar dat doel zal iedere meter een nieuwe ervaring zijn. Als ik daarbij van enige betekenis kan zijn Marc Coma aan een nieuwe titel te helpen, is het helemaal mooi. Als ik dan ook nog in een of andere etappe een topklassering kan halen, ben ik een gelukkig man.”   

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1