Tom Colsoul nieuwe navigator van Bernhard ten Brinke

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_12-Salta_Dakar2014_1201_385.jpg

Gerard de Rooy moet op zoek naar een nieuwe navigator. Zijn vaste maat sinds 2003, de Belg Tom Colsoul, maakt de overstap naar de auto’s, waar hij navigator wordt van Bernhard ten Brinke bij Overdrive. De Baja van Polen, komend weekend, wordt voor Ten Brinke en Colsoul een testrally als voorbereiding op Dakar 2015.

Bernhard ten Brinke was op zoek naar een navigator nadat Matthieu Baumel besloot met Nasser Al-Attiyah verder te gaan. Via zijn Belgische team Overdrive kwam Ten Brinke uit bij Tom Colsoul. “Ongeveer een maand geleden hebben Bernhard en Overdrive mij gevraagd”, vertelt Colsoul. “Ik heb heel hard nagedacht over dat voorstel. Ik heb nooit met iemand anders Dakar gereden dan met Gerard de Rooy. Het is het einde van een tijdperk.” In 2012 won Colsoul als navigator van De Rooy de Dakar. Eerder werden ze tweede (2004 en 2009). Afgelopen jaar eindigden ze als tweede.

Een van de redenen om ja te zeggen, was het nare gevoel waarmee Colsoul thuiskwam na de afgelopen Dakar, die ze op drie minuten verschil verloren. “Ik was daar zeer ontgoocheld over. Ik heb voor mezelf de hele Dakar keer op keer als een film afgedraaid om er achter te komen waar we het hebben laten liggen en kwam tot de conclusie dat er van Kamaz eigenlijk niet te winnen is. En dat is wel waar ik het voor deed. We zijn eerste, tweede, derde en vierde geweest. Wat is dan nog de motivatie, met de wetenschap dat Kamaz nagenoeg onoverwinnelijk is? De uitkomst was dat ik toe was aan een andere uitdaging. Die heb ik hierin gevonden.”

Bij Ten Brinke is de druk om te winnen er (nog) niet. “Bernhard is een uitmuntende rijder en Overdrive is een topteam, waarmee absoluut goede resultaten te behalen zijn. Anders had ik het niet gedaan”, zegt Colsoul. “We hebben dezelfde doelstellingen: hogerop komen en het maximale resultaat bereiken. Alleen maar top 10 rijden is niet de doelstelling. De competitie bij de auto's is van zeer hoog niveau. Ik wil dat ook wel eens meemaken.”

Ten Brinke is blij met Colsoul als zijn nieuwe navigator. "Het wordt de eerste keer dat ik offroad met een navigator rijd die dezelfde taal spreekt, dus het wordt hoe dan ook een nieuwe ervaring. Ik was graag doorgegaan met Matthieu, maar ik kan hem geen heel jaar WK-rally's bieden, zoals Nasser Al-Attiyah. Ik heb er alle begrip voor dat Matthieu daarvoor kiest. Maar ik moest dus wel een andere navigator hebben, die bij mij past maar ook bij Overdrive. Tom is een topnavigator, zeer professioneel en gedreven en een prettig mens bovendien."

De Baja van Polen is vooral bedoeld als testrally, op alle fronten: het wordt de eerste keer dat Ten Brinke met de Toyota Hilux een wedstrijd rijdt, de eerste keer dat Ten Brinke en Colsoul samen rijden, de eerste keer voor Colsoul in een auto in plaats van een truck, anders dan in WRC-rally’s. “Het uitgangspunt is zeker om samen de Dakar te gaan rijden, maar we willen eerst een keer samen hebben gereden en kijken of het inderdaad klikt”, zegt Colsoul. “Mocht het anders uitpakken, dan heb ik een probleem, want toen ik vertelde dat ik met Bernhard ging rijden heeft De Rooy te kennen gegeven dat de deur daarmee dicht gaat en dat hij op zoek gaat naar een andere navigator.”

Gerard de Rooy was niet bereikbaar voor commentaar.

Ten Brinke en Colsoul vormen een van de vijf equipes waarmee Overdrive aan de start komt in de Baja van Polen. De Baja wordt vrijdag, zaterdag en zondag gereden in de omgeving van Szczecin Bezrzecze in het westen van Polen, net over de grens met Duitsland. De andere vier teams zijn Nasser Al-Attiyah met Ten Brinkes voormalige navigator Matthieu Baumel, de Polen Marek Dabrowski/ Jacek Czachor, Adam Malysz/ Rafal Marton en endurokampioen Tadeusz ‘Taddy’ Blażusiak met Edouard Boulanger.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_18_Valparaiso_Dakar2014_1801_3423.jpg  b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_18_Valparaiso_Dakar2014_1801_2749.jpg