Kees Koolen toch nog een keer met quad in Dakar

Dakar2013_podium_063.jpg
Hij heeft het al een keer gedaan en herhaling is eigenlijk niets voor Kees Koolen. Toch gaat hij nog een keer op de quad meedoen aan de Dakar Rally. Het plan om met de auto te gaan, is een jaar uitgesteld wegens tijdgebrek. “Als ik iets doe, wil ik het goed doen.”

Afgelopen januari werd Koolen de eerste die in alle categorieën de finish wist te bereiken: eerst met de motor, daarna met de buggy, met de quad en de laatste keer met de vrachtwagen. “Van die vier vond ik de quad het leukst. We hebben een doorontwikkelde quad klaar staan en ik ben fysiek fit. Ik zit bijna wekelijks op de motor of de quad. Bovendien heb ik voor mezelf nog wat goed te maken. Door een schouderblessure kon ik met de quad niet presteren wat ik in gedachten had.”

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_18_Valparaiso_Dakar2014_1801_4098.jpg

Na die vier categorieën was Kees Koolen van plan om met een auto te gaan. “Ik heb die categorie met de solobuggy volbracht. Daarom zou ik nu met een ‘echte’ auto gaan. Ook een buggy, maar met navigator, grote wielen en normaal gewicht. We zijn er één aan het bouwen, maar door drukte lukt het niet me voldoende voor te bereiden. Het is zonde als je niet van de Dakar kunt genieten, omdat je je eenvoudigweg niet voldoende hebt voorbereid. Daar komt bij dat ik me graag lang van tevoren mentaal kan oriënteren op de Dakar. Doel blijft wel om de nieuwe buggy op te bouwen en mezelf voor te bereiden op de volgende Dakar met die buggy.”

Koolen vormt een team met quadrijders Sebastian Husseini, die de afgelopen Dakar derde werd, en Mohammed Abu Issa. Ook Tim Coronel maakt met de buggy deel uit van het team.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_MaxxisSuperBDakarTeam_5T0Q3433.jpg