Ten Brinke: ‘Bij Toyota kans om verder te groeien’

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_18_Valparaiso_Dakar2014_1801_2749.jpg
Eigenlijk moest Bernhard ten Brinke niet lang nadenken toen Toyota hem vroeg voor het Hallspeed Overdrive-team te komen rijden. “Het is formeel geen fabrieksteam, maar de aanpak is wel zo. Daarnaast is het natuurlijk een topauto, die in staat zou moeten zijn om de Dakar te winnen.”

Het gerucht dat de 37-jarige Ten Brinke naar Toyota zou gaan, deed al een tijdje de ronde. In mei al testte hij zijn nieuwe auto in het diepste geheim. Pas deze week werden de handtekeningen gezet. “Net iets te laat om in het weekend de Baja Aragon te rijden”, vertelt Ten Brinke. “Dat het allemaal even duurde was er ook de reden van dat ik sinds de Dakar niet erg actief ben geweest. Ik wilde geen deuren sluiten of tegen hoofden stoten door met de HRX Ford mee te doen in wedstrijden. De laatste Dakar is niet verlopen zoals ik wilde en na een project van drie jaar – met hoogte- en dieptepunten – was ik toe aan iets anders: een ander team en een andere auto.”

Het voorstel van Toyota kon Ten Brinke niet weigeren. De nieuwe opzet van het team, door de samenvoeging van Hallspeed en Overdrive, bevalt hem. “We komen als één team uit, in dezelfde kleuren, met vijf of zes auto’s die allemaal in de top 10 kunnen rijden. Er is geen nummer 1 of 2 in het team, iedereen is gelijkwaardig. Maar het is duidelijk dat Giniel de Villiers op basis van ervaring en prestaties de belangrijkste rijder is. Ik heb veel ervaring en dat is ook de reden dat Toyota me graag wilde hebben. Ik ben niet de waterdrager of backup van De Villiers. Ik rijd, net als mijn teamgenoten Yazeed, Dabrowski en Poulter, voor mijn eigen kansen. In deze opzet kan ik ook verder groeien en mezelf ontwikkelen als coureur.”

De auto waarmee het team de strijd aangaat met onder meer Mini en Peugeot heeft al bewezen daartoe in staat te zijn. De Villiers werd er in de afgelopen Dakar vierde mee en ook anderen lieten zich regelmatig voorin zien. “Aan de snelheid ligt het niet en aan de verbetering van de betrouwbaarheid is hard gewerkt”, weet Ten Brinke. “Dankzij de nieuwe reglementen, die benzineauto’s toestaan met een grotere restrictor te rijden en 100 kilo gewichtsvoordeel geven ten opzichte van de dieselauto’s, ligt de strijd helemaal open.”

Ten Brinke rijdt in oktober de OiLibya Rally in Marokko als testwedstrijd voor de Dakar. “Zelf zal ik nog de Hellendoorn Rally doen als trainingswedstrijd. Vóór Marokko gaan we nog een paar keer testen met de Toyota. Erna wordt de auto helemaal opnieuw opgebouwd. De shakedown van de Dakar-auto is in de Baja Portalegra in Portugal, 1 en 2 november.”