Peterhansel vertrekt bij X-Raid en tekent bij Peugeot

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_stephane-peterhansel-peugeot-dakar-2015-driver-1.jpg
Foto: Red Bull
Vanmorgen kwam het officiële bericht dat Stéphane Peterhansel vertrekt bij MINI, vanmiddag werd bekend dat 'Monsieur Dakar' naar Peugeot gaat. Peterhansel, die met Mini twee van zijn in totaal elf Dakar-overwinningen behaalde, wordt naast Carlos Sainz en Cyril Despres de derde piloot bij Peugeot, dat zodoende met een ware kampioensstal aan de start van de Dakar 2015 komt.

X-Raid schreef in een verklaring dat het team en Peterhansel na vijf succesvolle jaren met wederzijds goedvinden hun contractuele relatie per eind mei hebben beëindigd. De Fransman stond eigenlijk nog tot en met de Dakar van 2015 onder contract. Het is aannemelijk dat de fricties die tijdens de afgelopen Dakar ontstonden door de vermeende teamorders van X-Raid, waardoor Peterhansel – zeer tegen zijn zin – min of meer werd opgedragen de zege aan teamgenoot Nani Roma te laten, ten grondslag liggen aan de scheiding.

Toen al was er sprake van dat Peterhansel zou overstappen naar Peugeot, maar zijn contractverplichtingen – niet alleen met X-Raid maar ook sponsor Monster Energy – weerhielden hem daarvan. Peugeot maakte vervolgens bekend met Carlos Sainz (tweevoudig WRC-kampioen en Dakarwinnaar in 2010) en Cyril Despres (vijf zeges op de motor) uit te komen. Despres plaatste zondag al een opmerkelijke foto op zijn Facebook-pagina waar hij samen met Peterhansel bij een Peugeot-zeepkist poseert, beiden in Red Bull-Peugeotkleding.
Vanmiddag maakte Red Bull bekend dat Peterhansel inderdaad is toegetreden tot de Peugeotstal. De Fransman was toe aan een nieuwe uitdaging, zegt hij, en voelt zich welkom in zijn nieuwe team.

Sainz en Despres zijn er ook blij mee. "De komst van Stéphane legt meer druk op mij," geeft Sainz aan. "Maar dat is alleen maar een grotere inspiratie. Stéphane maakt de auto en het team en ook mij beter. Hij kent de Dakar als geen ander en daar hebben we allemaal profijt van." Waarschijnlijk heeft Despres er nog het meeste voordeel van: "Stéphane heeft me altijd al met raad en daad bijgestaan. Hij zal mijn debuut in de auto zeker vergemakkelijken. Ik vind het echt fantastisch nieuws."

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2015_vooraf_Foto_Despres_Peterhansel.jpg

Foto: Red Bull

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_04-Rosario_Dakar2014_0401_005.jpg