Yamaha-kopman Olivier Pain begint seizoen in Sardinië

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_18_Valparaiso_Dakar2014_1801_3262.jpg
Olivier Pain is sinds het vertrek van Cyril Despres naar Peugeot de nieuwe kopman van Yamaha. Na zijn derde plaats in de afgelopen Dakar wil de 33-jarige Pain nu een gooi doen naar de winst. Hij begint zijn voorbereiding in de Rally van Sardinië, die zaterdag begint.

“Het was een bewuste keuze om bij Yamaha te blijven”, vertelt Pain. “De motor past bij mij en bevalt me goed, ik vind het fijn om met dezelfde mensen te kunnen blijven werken en ik heb de kans om me echt gedegen voor te bereiden op de Dakar, met vier wedstrijden. Gewoonlijk was dat er maar eentje. Het zijn allemaal ingrediënten die een grote rol spelen als je serieus om de titel wilt meedoen.”

Pain krijgt Michael Metge (dertiende in de afgelopen Dakar) als luitenant. De voorbereiding doen ze volledig samen. Dat betekent dus ook samen naar de twee wedstrijden in de Dakar Series: de Desafio Guarani in Paraguay in juli en de Desafio Inca in Peru in september, en naar de OiLibya Rally in Marokko, begin oktober.

De Sardinia en de Guarani zijn vooral van belang om als team goed op elkaar ingespeeld te raken en om de motor te verbeteren. “Ik weet niet of ik die wedstrijden kan winnen”, zegt Pain. “Ik moet in deze fase van het jaar nog een beetje voorzichtig zijn: mijn piek moet in januari liggen. Maar ik ben zeker benieuwd naar Paraguay. Een nieuw land met nieuw terrein is altijd leuk.”

Het doel van de Fransman is om in de Inca en de OiLibya wel volledig op competitiesterkte te zijn. “Duinen rijden en zware etappes zijn in die fase belangrijke oefening. Dan gaat het in je systeem zitten en dat heb je vier maanden later in de Dakar nodig.”