Cyril Despres benieuwd naar nieuwe Peugeot

b_600_0_16777215_00_images_12-NIEUWS_peugeot_P-20140414-00184_News.jpgPeugeot gaf vandaag de eerste beelden vrij van de nieuwe Dakarauto, de 2008 DKR. En die ziet er spectaculair uit: tweewielaangedreven met maar liefst 37 inch-banden. Cyril Despres, uitverkoren naast Carlos Sainz om met de auto te gaan rijden, is er ontzettend benieuwd naar. Hij verwacht begin juni voor het eerst met de Peugeot te kunnen gaan testen.

Het nieuws, een paar weken geleden, dat Despres een van de Peugeot-coureurs was, kwam als een totale verrassing. “Echt niemand wist het en het was heel spannend om het geheim te houden”, vertelde Despres bij de Nederlandse Dakarpresentatie in Loon op Zand. “Ik zag op internet en in de media allerlei namen voorbij komen. Het was zo grappig, ik heb me rot gelachen.”

Een maand voordat het nieuws bekend werd, werd ook Despres verrast, toen Peugeot hem het aanbod deed over te stappen van de motor naar de auto. “Natuurlijk denk je daar wel eens over na, maar nog niet voor nu. Ik was nog niet klaar met de motor. Ik was een verbintenis aangegaan met Yamaha voor de lange termijn en het was niet bij me opgekomen om daar al na één Dakar een einde aan te maken. Ik wilde graag met Yamaha verder, maar zo’n mogelijkheid als deze komt niet iedere dag voorbij. Ik was gek geweest als ik het niet had gedaan. Ik blijf wel trainen op de motor en heb daar met Yamaha goede afspraken over kunnen maken. Grote rally’s zal ik niet meer doen, maar wel kleinere wedstrijden om mijn conditie op peil te houden en mijn gevoel voor snelheid en kijken niet te verliezen.”

De overstap naar de auto is voor Despres een beetje als de Dakar zelf: hij heeft geen idee wat er komen gaat. “Dat maakt de uitdaging des te groter. Op de motor was ik één van de topfavorieten, maar mijn vijf Dakarzeges tellen nu niet meer. Ik ben nu een beginneling, alles is nieuw. Ik heb gelukkig wel de tijd om aan de auto te wennen. Ik heb er nog geen meter mee gereden; ik hoop dat we begin juni kunnen gaan testen. Of we er nog voor de Dakar wedstrijden mee gaan rijden, denk ik niet. Maar we gaan heel erg veel testen, dat is zeker. Ik kijk er erg naar uit. Ik kan niet wachten om in mijn nieuwe auto te springen en te gaan rijden.”

Foto's: Red Bull

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1