Dakar 2014 dag 12: Duinen maken de dag van Jack Brouwers goed

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_17_LaSerena_Dakar2014_1701_042.jpg

Het was even spannend of Jack Brouwers het zou halen, na een dag sleutelen en een nacht rijden. Het lukte: om 5 uur reed de JB Trading-truck het bivak in El Salvador binnen, om 10 uur reed hij er weer uit op weg naar de start van de twaalfde etappe. Alsof er niets gebeurd was, reed Brouwers keurig de 23ste tijd.

De uitslag had beter kunnen zijn, als Brouwers geen lekke band had gekregen en als hij niet was gestopt om de Tatra van Pierre Blom weer op zijn wielen te zetten. “Dat maakt ook allemaal niet meer uit”, vond Brouwers. “We hebben vier uur straftijd aan onze broek gekregen omdat we te laat uit de elfde etappe kwamen. Maar ook als we die niet hadden gekregen was het klassement al naar z’n grootje vanwege de tijd die nodig hadden om de truck weer aan het rijden te krijgen. Waarvoor alsnog mijn grote dank aan de mannen van Mammoet Rallysport.”

Ondanks het extreem korte nachtje, waardoor Brouwers verre van fris en fruitig aan de start stond, was het een beste dag. Het begin van de 350 kilometer lange proef was lastig. “Allemaal knippen en rivierbeddingen, dus stuiteren. We mochten pas bij de laatsten weg, maar we reden het hele spul voorbij. Tot de laatste kei voor de duinen. Inderdaad: lekke band. Dus iedereen kon ons weer voorbij.”

Met een verse band sloot de Ginaf achteraan aan om de duinen in te gaan. Die maakten zijn dag goed. “Zo mooi! En het ging ook super. Mijn auto heeft vermogen, dus ik kwam overal omhoog. Helemaal geweldig.” Bijna op het einde van de duinen zag Brouwers de Tatra van Pierre Blom staan. “Die stond op kantelen, dus die hebben we maar weer even recht gezet. Kleine moeite.” De laatste afdaling uit de duinen was het toetje van het dagmenu. “Echt schitterend!”

Vanwege de elfde etappe plus vier uur penalty duikelde Brouwers in het klassement naar de 30ste plaats. Een beetje jammer vindt hij wel. “We hebben een heel constante Dakar gereden, voortdurend rond de 20ste plaats. Op de rustdag stonden we 14de. Daarna kwam er een offday tussendoor waarin we vast stonden in de duinen en zijn we gezakt naar 18. En nu dus naar 30. Het is niet anders. Ik denk dat we nu morgen blijer en met meer voldoening aan de finish staan, door wat we gisteren allemaal hebben meegemaakt, dan wanneer er niets gebeurd zou zijn.”