Seb Husseini: Dol op Chileense duinen

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_17-website_20140114AU0034.jpg

In Dubai, waar hij woont, heeft Seb Husseini de duinen voor het uitkiezen. Maar de duinen in Chili vindt de Nederlandse Emirati wel heel bijzonder. “Ik hou van de duinen hier. Het is ook leuk dat er veel publiek staat. Jammer dat we er weer een jaar op moeten wachten.” In de twaalfde etappe kon Husseini zich er nog volop uitleven. Het leverde hem de tweede plaats op.

Omdat er geen verbindingsweg vooraf ging aan de etappe van El Salvador naar La Serena, begon Husseini rustig aan de 350 kilometer lange special. Er werd ’s nachts een nieuw motorblok in zijn quad gemonteerd en dat moest nog worden ingereden. “De eerste 100 kilometer heb ik daarom niet vol het gas erop gezet. In de duinen heb ik dat wel gedaan. Ik denk dat ik daar goed heb gereden. Goed genavigeerd ook, want ik heb alle waypoints opgepikt zonder dat ik moest zoeken.”

Husseini reed zonder risico’s te nemen. Dat is voor het klassement ook nergens voor nodig. De Maxxis Super B-coureur staat op de derde plaats, maar de verschillen met de tweede en de vierde plaats zijn zo groot dat Husseini niet voor- of achteruit kan.

Zijn podiumplaats loopt ook in de laatste etappe nauwelijks gevaar. Hoewel: “De proef is ongeveer hetzelfde als die van vorig jaar: snelle paden met bomen, cactussen en stenen aan de kant. Je moet wel even goed opletten dat je niet van de paden glijdt. Het is een korte proef (157 km) maar zo’n laatste dag geeft extra energie. Dan zijn er altijd bij die nog even willen pushen.”   

Foto: ASO