Zoeken naar de laatste waypoints

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_17_LaSerena_Dakar2014_1701_212.jpg

Het was even zoeken naar de laatste waypoints, verstopt in de duinen bij Copiapó, maar Hans Vogels heeft ze allemaal gevonden. Dat leverde de motorrijder de 26ste plaats op in de twaalfde etappe, de voorlaatste van de Dakar 2014. Een mooie dag, vond Vogels, maar soms een beetje saai.

Het eerste deel van de 350 kilometer lange special kon de BAS Dakar-rijder nauwelijks bekoren. “Daar was niks aan. Harde, snelle paden, het leek soms wel een gewone weg. Bij de duinen begon het pas leuk te worden.”

Het was wel een beetje tricky en Vogels kwam er niet altijd meteen uit. “Op een gegeven moment kwam ik bij een punt waar we omhoog moesten. Maar ik zag allerlei sporen uitlopen en zag ook dat er weer waren omgedraaid. Dan weet je niet of dat is omdat ze fout zaten of gewoon niet boven konden komen. Het was inderdaad wel lastig om boven te komen en eenmaal boven moest je nog twee waypoints zoeken. Dat ging ook allemaal nog wel, ik heb ze gevonden.”

Omstreeks 10 kilometer voor de finish lag er echter nog eentje zo goed verstopt dat het Vogels tijd kostte die te vinden. “Ik kon het niet vinden. Bleek ik aan de verkeerde kant van de berg te zitten. Daar heb ik een beetje mee zitten klooien, maar uiteindelijk heb ik ‘m wel gepakt.”

Het roadbook dat Vogels in handen gedrukt kreeg voor de laatste etappe, met een korte special van 157 kilometer, is een stuk dunner dan dat van de afgelopen dagen. Dat scheelt een aanzienlijke hoeveelheid werk. “Ik heb er echt zin in, in de laatste proef. Ik heb in de gauwigheid gezien dat het paden en stenen zijn. Ik ga niks anders doen dan de afgelopen twee weken: lekker rijden en mijn eigen ding doen.”
Als er geen gekke dingen gebeuren op de laatste dag sluit Vogels zijn eerste Dakar af op de 21ste plaats in het klassement, als beste debutant.