Adwin Hoondert: ‘Begin er net lekker in te komen’

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_16_ElSalvador_Dakar2014_1601_150.jpg

Koninginnenrit of niet, de elfde etappe was Adwin Hoondert meer dan goed bevallen. Van elk van de 605 kilometer had hij genoten. “Ik zou er zo nog wel 500 willen doen. Het was echt een prachtige dag. Het is bijna jammer dat het over twee dagen afgelopen is. Ik begin er net lekker in te komen.”

Onderuit in zijn stoel in het bivak van El Salvador was Hoondert een en al lof over wat op papier de langste en zwaarste etappe was. Lang was het zeker, maar de zwaarte viel eigenlijk wel mee wat Hoondert betrof. “We zijn op een beschaafde tijd binnen, we hebben op twee gescheurde velgen na geen problemen gehad. Integendeel: het was een superdag. Mijn navigator was weer 100 procent bij de les, mijn monteur was in topvorm en ik ben ook weer helemaal fit. Ik sta echt op scherp.”

Dat was wel nodig in deze etappe waar van alles in zat maar waarin je wel goed geconcentreerd moest zijn. “Eindeloos veel stenen in het begin”, vertelde Hoondert. “Daar moest ik voorzichtig rijden, want ik heb geen reservewielen meer. Ik mag niet lek rijden, geen bocht missen. Maar dat ging allemaal goed en uiteindelijk ben ik toch zeker vijftig keer met de wielen los in de lucht geweest.”

Halverwege de rit moest Hoondert wel even stoppen om de banden weer goed vol lucht te pompen. Opnieuw kreeg hij te maken met twee velgen die scheurden. “We kregen ze tijdens het rijden niet vol, dus daar hebben we drie kwartier voor stil gestaan. Wel een beetje jammer, want het ging net zo goed.”

Van de duinen had de hele equipe genoten. Het waren minder duinen dan verwacht, maar wat er in zat, beviel goed. “Prachtige vergezichten over die duintoppen! Er zaten een paar steile dingen in zeg. En het was ontzettend mul zand”, merkte Hoondert. “En het was al behoorlijk verrot gereden. Je moest goed kijken hoe je naar boven moest. Dat gaat me steeds beter af. Zo veel duinenervaring heb ik natuurlijk nog niet. Dat is een leerproces. Maar ik begin het door te krijgen. Zou wel eens tijd worden ook.”   

Het Hoondert Rally Team moet nog twee dagen zien door te komen en dan wachten de eer en de eeuwige roem in Valparaiso. Etappe 12 lijkt nog wel een serieuze te worden met 350 kilometer zand en duinen. “Het moet wel heel gek gaan wil het nu nog mislopen, maar al moet ik de auto over de duinen duwen: ik ga naar de finish.”