Beste resultaat in gevarieerde koninginnenrit

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_16_ElSalvador_Dakar2014_1601_143.jpg

In de koninginnenrit van de Dakar 2014 tikten Kees Koolen, Jurgen van den Goorbergh en Gijs van Uden hun beste resultaat tot nu toe af. Met de 24ste tijd kwamen ze aan in El Salvador, na een proef van 605 kilometer. “Ja, het was zwaar en het was lang, maar het was een proef zoals een Dakarproef hoort te zijn”, vond Van den Goorbergh.

De etappe van Antofagasta naar El Salvador had alles in zich: duinen, stenen, moeilijke rio’s, bergkammen, snelle pistes, feshfesh. “Met al die ingrediënten ben je na 600 kilometer best gesloopt. Het was lang, je moest super geconcentreerd zijn en het was ook fysiek een zware dag.”

Koolen zette er vanaf het begin stevig de sokken in. “Kees had geen zin in een hele dag stof en wilde niet in het donker terecht komen, dus we hebben even doorgebeukt. We hebben heel veel auto’s en trucks ingehaald. Dat ging hartstikke goed.”  

Met de passage van een bergkam was Van den Goorbergh minder blij. Om goed overzicht te hebben als navigator zit hij in het midden, iets hoger en iets verder naar voor dan de chauffeur links en de monteur rechts. “We reden over de top van die bergkam en aan allebei de kanten lagen diepe afgronden. Ik zei tegen Kees: ‘Ik zit toch niet echt op mijn gemak’. Kees beledigd: ‘Hoezo? Ik stuur toch goed?’ ‘Ja, maar dan moet jij eens hier komen zitten!’ Het waren echt serieuze afgronden.”

Ook minder blij was de equipe met drie keer bandenpech. Twee keer kwam dat door een kapot velglintje, wat twee keer 20 tot 25 minuten tijd kostte. De derde keer was een lekke band op 30 kilometer voor de finish. Van den Goorbergh: “Geen idee waar dat door kwam. Het was gewoon ineens: pssssssjt, lek. Als je er al 570 kilometer op hebt zitten, moe bent en de finish in zicht hebt, is dat nog minder leuk dan anders. Het wisselen ging gelukkig wel snel. Ik denk dat we er alle drie zo snel mogelijk vanaf wilden zijn.”

De Dakar heeft nog twee etappes in petto waarvan de eerste, van El Salvador naar La Serena, nog een pittige lijkt te worden: 350 kilometer met veel zand en duinen. “Duinen zijn op het moment niet ons sterkste punt”, zegt Van den Goorbergh. “Kees heeft even tijd nodig om te voelen en vertrouwen op te bouwen en onze truck mist vermogen, waardoor we niet altijd even gemakkelijk boven komen. Maar we zullen het ermee moeten doen. We zijn er nog niet – wel bijna, maar dat telt niet – maar ik denk dat  we best al trots op onszelf mogen zijn.”