Hans Vogels: ‘Iedere kilometer zitten wegknabbelen’

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_16_Antofagasta_Dakar2014_1501_002.jpg

Vooraf stond de elfde etappe van de Dakar al te boek als de koninginnenrit: de zwaarste van deze editie. Hans Vogels kon na afloop niet anders dan dat beamen. “Bijna tien uur op de motor gezeten en zó veel stenen gezien vandaag… Ik heb een paar klappers gemaakt, maar ben gelukkig niet gevallen.”

Lang en zwaar is de korte samenvatting van de elfde etappe, van Antofagasta naar El Salvador. Het viel Hans Vogels niets mee. “Van kilometer 200 tot 600 heb ik iedere kilometer zitten wegknabbelen. Ik ben blij dat ik in het bivak ben. Ik heb wel veel geleerd vandaag.”

Vooral de enorme hoeveelheid stenen maakte de etappe zwaar. Het ging een paar keer bijna mis. “Ik heb een paar flinke klappers gemaakt. Niet gevallen – nét niet – maar wel zo dat ik met mijn voorwiel op een steen ketste, een handstand op de motor heb gemaakt en dat ik mijn eigen kentekenplaat kon lezen. Als dat gebeurt, weet je dat je op de limiet rijdt. Ik heb gas terug genomen.”

Iets meer dan zeven en een half uur deed Vogels over de 605 kilometer lange proef, waaraan voorafgaand nog een flinke liaison was. “Dat zit je bijna tien uur op de motor. Al die tijd geconcentreerd blijven is moeilijk. Ik merk dat ik soms wat inkak qua snelheid. Dat maakt nu niet uit, omdat uitrijden het belangrijkste is, maar dat is wel iets waar ik aan moet gaan werken voor volgend jaar. Snel, langzaam, weer sneller, weer inkakken – dat moet er uit. Het scheelt zo veel als je een constant tempo kunt rijden.”

De duinen vielen Vogels dan wel weer mee. De 100 kilometer duinen waarover werd gesproken, bleek vooral te bestaan uit zandpaden tussen bergen door. “Ik denk dat er niet meer dan 20, 30 kilometer echte duinen waren. En die waren eigenlijk best leuk. Er stond heel veel publiek, allemaal met tentjes. Ik heb voor het eerst genoten in de duinen, maar het  was ook zo voorbij. Kregen we wéér van die rio’s met nog meer stenen.”

Met de 24ste tijd in de etappe staat Vogels nog altijd 22ste in het klassement. In de ranking voor beste debutanten staat hij tweede, 19 minuten achter de Australiër Shane Diener.