Vogeltje achter de gele jasjes aan door de duinen

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_16_Antofagasta_Dakar2014_1501_014.jpg

Zo fris als een hoentje zat Hans Vogels in het bivak van Antofagasta. Het was hem niet aan te zien dat hij net 631 kilometer special had gereden, terwijl de tiende etappe van de Dakar toch niet de boeken in zal gaan als een fluitje van een cent. Maar Vogels had het zo naar zijn zin gehad op de laatste 200 kilometer, dat de proef als een ontspannend offroadritje werkte.

Het begin van de etappe van Iquique naar Antofagasta was niet aan Vogels besteed. De eerste 100 kilometer bestond uit duinen en daar is Vogels is geen fan van. Hij blijft het maar vreemde, vervelende dingen vinden en zag er daarom een beetje tegenop. Net voor de start van de special had hij het daar over met Henk Knuiman, die een halve minuut na hem moest starten. “Henk zei: ‘Die twee daar voor ons, met die gele jasjes, die weten hier de weg. Die rijden blind door de duinen.’ Nou, eerst was er nog 5 tot 8 kilometer gravel, dus voor de duinen zat Vogeltje mooi achter de gele jasjes, haha. Dank je wel, Henk, voor de tip.”

De gele jasjes behoorden toe aan de Chilenen Claudio Rodriguez en Felipe Prohens, die de duinen van Iquique inderdaad kennen als hun broekzak. Vogels profiteerde dankbaar van de terreinkennis van de twee Chilenen. “Maar meteen na de duinen ben ik weer op mezelf verder gegaan.”

De lange neutralisatie (185 kilometer asfalt) had voor Vogels niet gehoeven. “Wat een ramp. Een lange, rechte weg dwars door de woestijn. Niks te zien, niks te beleven, slaapverwekkend saai. Ik was helemaal uit mijn ritme bij de start van het tweede deel.” Maar dat was snel voorbij. De 200 kilometer zand na de neutralisatie was een feest. Vogels: “Mooie, brede, snelle paden, maar wel technisch. Een heel leuke special. Ik had meteen het ritme en de snelheid weer te pakken en heb echt heerlijk gereden. Het lijkt wel of ik in die tweede proef heb zitten herstellen van de 400 kilometer ervoor. Ik ben nu gewoon fit en fris.” Vogels finishte met de 21ste tijd. In het klassement is hij inmiddels Robert van Pelt gepasseerd en bezet hij de 20ste plaats.

Morgen is de koninginnerit van de Dakar: een special van 605 kilometer naar El Salvador, door de duinen bij Copiapo. Vogels kijkt er met vertrouwen naar uit. “De KTM is perfect, de monteurs doen hun werk perfect, het BAS Dakar-team is perfect en ik zit ook goed in mijn vel. Als er iets mis gaat, dan heb ik domme pech of ik heb zelfs iets heel stoms gedaan. Maar ik laat me morgen niet gek maken. En als ik die etappe heb gehad, moeten de laatste twee dagen ook wel te slijten zijn.”  

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_15-website_15-felipeprohens.jpg

Eén van de twee gele jasjes: de Chileen Felipe Prohens.