Hans Vogels: Wennen aan de duinen

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_14_Iquique_Dakar2014_1401_001.jpg

Hans Vogels moest even wennen aan de duinen in de Atacama-woestijn. De zandbulten in Chili zijn toch net iets anders dan die in Marokko en in Argentinië. Vogels reed er foutloos doorheen en klokte op de finish van de negende etappe in Iquique de 22ste tijd. In het klassement staat Vogels 21ste.

Met 422 kilometer special was de etappe van Calama naar Iquique een lange dag. “Maar wel een hele mooie dag”, vond Hans Vogels. “Ik heb de hele dag alleen gereden: niemand gezien onderweg en gewoon mijn eigen ding gedaan. Het ging hartstikke goed. Toen ik de duinen in reed, in het laatste deel van de proef, heb ik het even rustig aan gedaan. Het blijft toch vreemd, die duinen.”

Vogels moest vooral ook even wennen. De duinen in Chili zijn anders dan de duinen die hij kent uit Marokko en anders dan de duinen die de deelnemers in het begin van de Dakar in Argentinië tegenkwamen. “Deze zijn hoger dan die in Marokko en er zitten hier veel harde stukken tussen. Een beetje steenachtig”, merkte Vogels. “Ik moest het even aftasten, maar hier kan ik wel wat mee. Er komen nog een heleboel duinen aan de komende dagen. Prima, laat maar komen, ik ben er nu klaar voor.”

Het uitzicht in de laatste duinenpartij was fabelachtig. Bij het begin van de 3 kilometer lange afdaling naar de finish, kon Vogels het bivak zien liggen. “Dat was echt mooi! Ik ben niet recht naar beneden gereden. Ze hadden me al gewaarschuwd dat er onderweg nog ergens een waypoint lag. Dat heb ik netjes opgepikt.”