Husseini maakt zich op voor ‘zijn’ terrein

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_13_01_Calama_Dakar2014_1301_077.jpg

In de twee etappes in Bolivia die exclusief voor de motorrijders waren, was er voor Seb Husseini niet veel te winnen. De omgeving was schitterend, de vreugde en trots bij de mensen hartverwarmend, maar op de snelle pistes kon hij weinig inlopen op de top 3 van het quadklassement. “Hard rijden kunnen heel veel mensen.”

Hoewel de specials niet bijzonder interessant waren voor de quads, genoot Husseini volop van Bolivia. “Het was er prachtig! We konden jammer genoeg niet over de zoutvlakte rijden, want er stond water op, dus we moesten er omheen. Maar het  was ontzettend mooi, die witte, uitgestrekte leegte. De mensen waren ook geweldig. Het was één groot feest. In de dorpjes waar we doorheen kwamen, waren de mensen trots dat wij door hun straten reden.”

Een nadeel van Bolivia was de hoogte en daarmee ook de kou. In het eerste deel van de marathonetappe reden de motor- en quadrijders door een aantal waterpassages, waardoor ze doorweekt arriveerden in Uyuni. “Het was ’s nachts niet goed opgedroogd, zodat we met klamme spullen weer vertrokken. Het was tussen de 5 en 7 graden Celsius, dus dat was niet heel aangenaam.” Door de hoogte – boven de 3500 meter – en de kou kreeg Husseini bovendien al snel last van hoofdpijn.  

Met zijn twee tweede plaatsen in de marathonetappe was hij niet ontevreden. “De laatste paar etappes leken erg op elkaar: snelle paden met veel bochten, niet erg technisch. Voor mij was het een kwestie van damage control: het verschil niet groter laten worden en zorgen dat ik er goed bij zit voor de etappes die we de komende dagen in Chili krijgen. Dit is meer mijn terrein, met zand en duinen.”

In het bivak in Calama, de eerste stop op Chileense bodem, besteedde Husseini - voorzien van skibril tegen het stof en de harde wind - veel tijd aan het prepareren van het roadbook voor de negende etappe, waarin 100 tot 150 kilometer duinen zit. “Ik ken de duinen van Iquique zelf nog niet, maar ik hoor dat het erg spectaculair is en best zwaar. Dat is mooi, want daar kan ik doorgaans goed mee uit de voeten. Dat zijn omstandigheden waarin ik kan gaan pushen en proberen terrein goed maken.”  

13-seb-afp.jpg

13-seb-ap.jpg

Foto's: AP en AFP via ASO