Herstelde Hans Vogels geniet van de omgeving

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_13_01_Calama_Dakar2014_1301_034.jpg
De totale gekte in Bolivia was gisteren voorbij gegaan aan Hans Vogels. Hij was “zo ver van het padje af” dat hij er niets van meekreeg. Weer hersteld besloot hij er vandaag, in de achtste etappe, extra van te genieten. “Ongelooflijk, zo veel mensen. Vijf rijen dik, vlaggen, vuurwerk. Het leek wel of er straf op stond als mensen thuis zouden blijven.”

Aan zijn 21ste tijd, waarmee hij over 462 kilometer maar een half uur toegaf op dagwinnaar Cyril Despres, was te zien dat Vogels zich vandaag stukken beter voelde dan gisteren in de zevende etappe, toen hij last kreeg van de hoogte. In het bivak in Uyuni werd hij goed geholpen met zuurstof en medicatie tegen hoogteziekte. “Ik heb niet veel aan mijn motor gedaan. Ik vond rust pakken en herstellen belangrijker.”

Vanochtend, aan de start van het tweede deel van de marathonetappe, merkte hij al meteen dat het had geholpen. “Het rijden ging vanaf het begin goed. Ik zat vrij snel bij Henk Knuiman en Robert van Pelt, die voor me waren gestart. Ik had me voorgenomen om tot CP1 bij hen te blijven en daarna door te rijden. Ik kan harder dan zij, maar ik durfde toch niet goed. Ik voel me beter, maar nog niet 100 procent. Voor mijn eigen veiligheid ben ik daarom een eindje achter Henk blijven rijden, zodat ik me op hem kon focussen. Er zaten namelijk best wat gevaarlijke stukjes tussen. Ook heel mooie. Ik heb af en toe opzij gekeken naar de zoutvlakte waar we langs kwamen. In de zon zag je er een laagje water op liggen. Dat was een mooi gezicht. Ik heb bewust geprobeerd ervan te genieten.”

Vogels kijkt met gemengde gevoelens terug op de marathonetappe in Bolivia. “Door de slechte dag van gisteren is mijn eerste reactie: voor mij hoeft Bolivia niet. Maar ik denk dat we daar toch nog wel terugkomen. Het enthousiasme van de mensen was zo groot en het was verder ook allemaal goed geregeld. Het bivak was prima en het was er erg mooi.”

De finish van de special voor de motorrijders lag bij de grensovergang naar Chili, waarna er nog een verbindingsroute volgde naar het bivak in Calama. Daar is morgen de start van de negende etappe, waarin de motoren weer dezelfde route volgen als de auto’s en trucks.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_13_01_Calama_Dakar2014_1301_024.jpg  b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_13_01_Calama_Dakar2014_1301_027.jpg