Brouwers met pauzes door snelle etappe

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_12-Salta_Dakar2014_1201_044.jpg

Ondanks twee dringende sanitaire stops en een bandenstop onderweg raffelde Jack Brouwers de 533 kilometer lange special van de zevende etappe af in minder dan zes uur. Bijzonder uitdagend was het allemaal niet. “Er zaten best een paar aardige stukken in, maar verder vond ik er eigenlijk niks aan”, vertelde Brouwers na aankomst terug in Salta.

De special in de bergen bij Salta, op een hoogte van gemiddeld 3600 meter, was vooral een kwestie van rechtdoor met de maximale snelheid van 140 in het uur. “Er zaten een paar verraderlijke stukjes in, door het water, maar verder was er zo weinig te beleven dat ik op een gegeven moment mijn telefoon heb gepakt en een filmpje heb zitten maken.”

Desondanks gebeurde er onderweg genoeg. “We hebben drie keer stilgestaan. Twee keer omdat monteur Gerard van Veenendaal zó nodig moest plassen dat we wel moesten stoppen – daar hadden door de hoogte meer mensen last van, begreep ik – en één keer omdat er een band een beetje leegliep. Daar hebben we vijf minuten aan zitten rommelen en toen was het opgelost. Inclusief die vertraging zijn we toch gewoon netjes 23ste geworden.”

Bij Jos Smink hoefde Brouwers niet te stoppen. “Ik zag de Ginaf aan de kant staan, maar Jos stak zijn duim op ten teken dat we konden doorrijden. Ik hoorde pas bij de finish dat hij zo’n harde klap heeft gemaakt dat monteur Peter Nieuwenburg een ruggenwervel heeft gebroken. Daar schrok ik wel van. Tegen het einde van de proef zag ik ook nog een Veka-truck liggen die, zo te zien, flinke schade had. Er is dus toch nog wel het een en ander mis gegaan hier en daar.”

Ook vandaag bereikt de JB Trading-truck weer grote hoogten, als de Andes overgestoken wordt naar Chili. Na een lange verbindingsroute staat er een proef van 300 kilometer op het programma, die gezien de tijd van drie uur die wordt gerekend voor de snelste trucks, ook snel en niet al te moeilijk zal zijn. “Maar wel weer op hoogte, dus moet navigator Jan van de Bor zijn pilletjes slikken, anders gaat hij rare dingen doen. Jan kan niet goed tegen de hoogte.”