Hans Vogels als een vaatdoek op de motor

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_12-website_12-DakarBolivia-foto_Tom_Coronel.jpg

‘Een kwaaie dag’ noemde Hans Vogels de zevende etappe van de Dakar 2014, die de motorrijders naar Bolivia voerde. Van halverwege de proef tot de finish in Uyuni zat Vogels als een vaatdoek op de motor. “Ik ben doodziek geweest”, vertelde hij. “Bij de finish heb ik een half uur aan het zuurstof gelegen. Nu gaat het wel weer.”

De BAS Dakar-coureur had veel last van de hoogte en de ijle lucht in Bolivia. “In het begin ging het eigenlijk heel goed. Het rijden ging lekker, ik kon de gang er goed in houden.” Vogels kwam op wp6, goed 100 kilometer in de proef, nog met de zeventiende tijd door. Daarna ging het mis. “Ik keek scheel van de hoofdpijn en moest voortdurend overgeven. Het ging gewoon echt niet meer. Ik was zo slap dat ik nauwelijks op de motor kon blijven zitten.” Vogels klokte uiteindelijk de dertigste tijd.

Op de finish werd Vogels meteen aan het zuurstof gelegd. Van het overweldigende onthaal en het volksfeest in Bolivia, kreeg hij maar weinig mee. Pas uren na de finish was hij weer een beetje bij zijn positieven. “Ik snap het niet goed, want de afgelopen week hebben we ook op hoogte gereden en toen had ik er geen last van. Niet zo erg in elk geval. Ik heb pilletjes gekregen van de dokter en nu gaat het wel weer. Ik ga mijn roadbook voor morgen in orde maken en zo snel mogelijk slapen, in de hoop dat het morgen beter gaat. Vooralsnog zit het mij in de marathonetappes niet erg mee.”

De proef van Salta naar Uyuni was het eerste deel van de tweede marathonetappe. De start van de proef werd verlegd naar kilometer 103, omdat de helikopters vanwege laaghangende bewolking niet de lucht in konden en daardoor de veiligheid van de motorrijders in het geding kwam. Er bleef toch nog bijna 300 kilometer special over. Omdat het een marathonetappe is, hebben de motorrijders vanavond geen assistentie. Morgen rijden ze opnieuw via de spectaculaire Salar de Uyuni – een enorme zoutvlakte – naar Calama in Chili, waar ze de auto’s en trucks weer tegenkomen.

Foto: Tom Coronel