Sébastien Loeb bij rustdag Dakar. Wat doet hij daar?

carlos-sainz-sebastien-loeb-rally-dakar-2014.jpg
Gisteren dook ineens negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb op in het bivak van de Dakar Rally in Salta, Argentinië. Maar wat doet hij daar? En gaat hij volgend jaar meedoen?

Zijn komst gisteren bleef bepaald niet onopgemerkt en op internet verschenen foto's van de 39-jarige Fransman met allemaal vragende verslaggevers om hem heen. De vraag die al meer dan een jaar in de lucht hangt is eenvoudig: gaat de Franse rallykoning meedoen aan de Dakar? En zo ja: wanneer?

loeb.jpg

Rallymaniacs-lezers hebben een maand geleden al kunnen lezen over de plannen van Peugeot Sport, die wel lijken te neigen naar deelname. En dat Loeb als een droomkandidaat voor zo'n project geldt zal niemand verbazen.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_vooraf_Peugeot-2015_Peugeot_208_T16_Dakar_2015_Auto_Hebdo_01.jpg

De Franse krant Le Parisien sprak hem hier gisteren over:

Waarom ben je naar de Dakar Rally gekomen?

Sébastien Loeb: "Het is gewoon een tripje, wat nu kan omdat ik een keer niet bij de Rally van Monte Carlo ben, die nu ook bezig is. Ik zie altijd de beelden van de Dakar Rally en die zijn magnifiek, dus ik dacht: waarom ga ik niet eens kijken en wat vrienden gedag zeggen?"

Doe je mee aan de volgende Dakar Rally?

Sébastien Loeb: "Nee, volgend jaar zal ik er niet bij zijn. WTCC heeft nu de prioriteit en ik kan niet alles tegelijk doen. Ik moet daar nog veel leren, want alles is nieuws voor me. En dingen half doen, dat wil ik niet. In de toekomst? Wie weet. Er is nog niets besloten. De Dakar is een leuk avontuur, waar ik op een dag wel zin in zal kunnen krijgen."

Heb je al auto's getest voor Dakar?

Sébastien Loeb maakt dan een grapje over zijn Formule 1-test ooit en zegt: "Als iemand me het aanbiedt lijkt het me leuk om wat te gaan rijden in de duinen, maar puur voor de lol."

Wat spreekt je als coureur aan in deze rally?

Loeb: "De avontuurlijke kant, de landschappen en het managen van de wedstrijd. Het is geen sprint waarin je van start tot finish vol gas moet gaan. Je moet behoudend rijden en weten wanneer je kan aanvallen. Het is een discipline die specifieke ervaring vereist. Een deel van de stages is vergelijkbaar met de rally's die ik ken en waar ik niet slecht op ben. Maar daarna, als het de duinen ingaat, dan zal ik wel een beetje moeten gaan werken."