Zesde etappe al rustdag voor Kees Koolen

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_08_Chilechito_Dakar2014_0801_333.jpg

Voor Kees Koolen had de rustdag niet gehoeven. Wat hem betreft was de zesde etappe van de Dakar 2014 al een rustdag. “Het was in ieder geval een rustige dag. Niet veel te beleven. Goed twee uurtjes en we waren alweer klaar. De verbindingsroute was erger.” Koolen bracht de Maxxis Super B-truck met de 34ste tijd naar de finish.

De 156 kilometer proef van de zesde etappe, met riviertjes en grindpaden, was een peulenschil in vergelijking tot de vijf voorgaande dagen. Ruimschoots voor het donker werd waren Kees Koolen, Jurgen van den Goorbergh en Gijs van Uden in het bivak in Salta. Wat dat betreft was het wel een welkome afwisseling: een keer op tijd naar bed en een echte nachtrust genieten.

“Ik denk dat het ook wel goed is om zo’n rustige dag er nu in te hebben”, zegt Koolen. “Dan kan iedereen die de eerste vijfde dagen heeft liggen martelen nu weer een beetje aansluiten en bijkomen. Toen wij vanmorgen op weg waren naar de start van de proef, over dezelfde vervelende verbindingsweg als die we vannacht hadden, kwamen we nog veel auto’s en trucks tegen die net uit de vijfde etappe kwamen. Beetje sneu voor die jongens dat ze dan eerst naar het bivak moeten: 250 kilometer heen en meteen dezelfde weg weer terug.”

Voor Koolen is het met een rustige dag wel al genoeg. Hij houdt niet van de rustdag. “Die haalt je uit je ritme en dus uit je concentratie terwijl je net lekker in de flow zit. Goed, iedereen is moe, maar dat hoort bij de Dakar. Met één goede nacht kun je weer prima vooruit.”

De truck heeft wel wat te lijden gehad de afgelopen week, maar niet dusdanig dat de monteurs van Ginaf Rally Service er heel veel werk aan zullen hebben. “Die jongens hebben de auto goed onderhouden. Ik ken nu ook de beperkingen van de truck wat beter, dus ik houd daar rekening mee zodat het heel blijft. Hij moet wel even goed schoongemaakt worden. We hebben ‘m een beetje vies gemaakt.”

De truck krijgt het in de tweede week nog flink voor de kiezen, verwacht Koolen. Hij kent het terrein in Chili goed uit zijn eerdere Dakars, met de motor, de buggy en de quad. “Het worden nog een paar lange, pittige dagen met veel feshfesh en veel stenen. Dat is niet fijn voor het materiaal. Nu hoef ik gelukkig niet per se vooraan te rijden, dus ik kan zuinig rijden, maar ik wil wel de finish halen. Dat is nog altijd mijn enige doel.” 

1

2

3

4

5

6

etappe

40

59

54

28

40