Seb Husseini hoopt op goede tweede week

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_10-website_1001-seb.jpgDe zesde etappe van de Dakar Rally was geen lastige, zoals de voorgaande vijf dagen, en juist daardoor kon quadcoureur Seb Husseini niet veel goedmaken van de tijd die hij in de vijfde etappe verloor. Een gebroken as zette Husseini toen mijlenver terug, terwijl hij juist een topklassering in het vizier had. In de laatste etappe voor de rustdag was er te veel stof om goed door te kunnen rijden.

Husseini kon pas als in de laatste lichting van quads en motoren beginnen aan de zesde etappe die van Tucuman naar Salta leidde. “Zo ver achteraan starten, is moeilijk”, vertelde hij. “Er was veel stof en dat bleef lang hangen doordat er geen zuchtje wind was. Ik kon niet dichter dan 500 meter bij de motor voor me komen, laat staan dat ik er veilig voorbij kon. Het was een snelle etappe, niet technisch, paar bochten: hier was niks te winnen.”

Husseini besloot daarom voor veilig te kiezen en te wachten op iets ander terrein. Dat kreeg hij in het tweede deel van de etappe en daarin kon hij wel aanzetten. Meer dan de zesde plaats zat er desondanks niet in. Omdat hij toch al zoveel tijd was verloren, besloot Husseini voor het begin van de zesde etappe al het motorblok van zijn quad te verwisselen in plaats van dat op de rustdag te doen. Het kwartier straftijd wat staat voor het wisselen van een blok, heeft hij dan maar al gehad.

“Ik verwacht dat ik in de tweede week beter uit de voeten kan”, zei Husseini in Salta. “De Zuid-Amerikanen zijn beter op de stenen en paadjes, ik moet het hebben van de open woestijn en die krijgen we in Chili.”

De rustdag benut Husseini om de accu weer op te laden voor het vervolg van de Dakar. De vijfde etappe kostte veel kracht en energie en het korte nachtje dat volgde op de miserabele dag hielp daar niet veel aan. De motoren en quads krijgen meteen na de rustdag hun tweede marathonetappe die hen deze keer naar Bolivia leidt. “Ik ben daar heel benieuwd naar.”

1

2

3

4

5

6

etappe

5

4

4

1

14