‘Prachtig gebied, waardeloze etappe’

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_08_Chilechito_Dakar2014_0801_278.jpg

De omgeving waar de zesde etappe van de Dakar 2014 zich afspeelde, was prachtig. Voor zover je iets kon zien door het stof tenminste. Daardoor was het als wedstrijdproef waardeloos, vond Jack Brouwers. “Smalle paadjes, diepe afgronden. Brrrr.”

Het korte proefje (156 kilometer) deed Brouwers denken aan de laatste etappe voor de finish. “Dat zijn ook vaak van die korte, maar toch wel hevige specials. Alleen zijn we nu nog maar halverwege. Hoewel er al zo veel is gebeurd dat het soms lijkt alsof we al twee weken onderweg zijn.”

De trucks reden alleen het eerste deel van de proef die in totaal 424 kilometer was. Op het tweede deel waren de paadjes namelijk nóg smaller. Inhalen was voor de trucks vrijwel onmogelijk, vertelt Brouwers. “Door het stof zag je al niks en als je toch probeerde in te halen, kwam je op richels waar je zowat vanaf viel. Mij niet gezien. Ik zei ook tegen de jongens: ‘Wij rijden die 150 kilometer uit en zondag zien we wel weer’. Op zo’n kort proefje ga ik geen risico’s nemen.”

De JB Trading-truck kwam zodoende zonder noemenswaardige problemen aan in het bivak in Salta, waar de rustdag is. Daar hebben de monteurs niet overdreven veel werk. “De auto is redelijk op orde. Er zijn wat problemen met het bandenaflaatsysteem en met een naaf, maar daar komen ze wel mee weg.”

Ook het team is er nog goed aan toe. “Iedereen is heel relaxt. Ik voel me ook goed. Gisteren was het even minder, toen was ik bekaf. Dat kwam vooral ook door de 240 kilometer verbinding over een ontzettend rottige bergpas. En het ergste was: vanochtend moesten we diezelfde pestweg weer terug. Hadden ze dat bivak niet beter ergens anders kunnen neerleggen? Gelukkig was het vandaag niet meer zo heet. Het is nu een stuk aangenamer.” 

Resultaten Jack Brouwers in week 1

1

2

3

4

5

6

etappe

22

21

24

20