Husseini geeft hoop op Dakarzege nog niet op

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_09_Tucuman_Dakar2014_0901_115.jpg

De vijfde etappe van de Dakar was een marteling voor Sebastian Husseini. Met een gebroken aandrijfas kreeg hij zijn quad nauwelijks door het mulle zand gestuurd. Het enige geluk bij het ongeluk was dat Husseini de enige quadrijder in het klassement is die geen straftijd heeft. Daardoor bleef de schade beperkt tot een vierde plaats op een uur en drie kwartier achterstand.

Tot ongeveer 150 kilometer in de special ging Seb Husseini als de brandweer en wist hij de marge met klassementsleider Rafal Sonik steeds een beetje groter te maken. In een strook van 30 kilometer met kamelengras en andere struikjes ging het mis. “Ik had een goed ritme te pakken. Het terrein, met veel zand, was mij op het lijf geschreven. Het was echt fijn rijden”, vertelt Husseini. “Ik denk dat er wat takken tussen het kamelengras zaten, die de rubberen hoes rond de aandrijfas hebben vernield, waardoor de as afbrak.”

Husseini probeerde door te rijden, maar zijn quad wilde alleen maar naar rechts. Daardoor belandde de machine in een geul, waar Husseini ‘m onmogelijk in zijn eentje uit kreeg. De grote voorsprong van Husseini was nu ineens een probleem: hij moest wachten op zijn maatje Mohammed Abu-Issa uit Qatar. “Samen hebben we met veel moeite de quad uit die geul gekregen. Ik was heel blij toen ik bij de neutralisatie hoorde dat het tweede deel van de proef was afgelast. Daar was ik met éénwielaandrijving nooit doorheen gekomen.” Husseini deed er tot laat in de avond over om het bivak in Tucuman te bereiken. Daar wordt zijn quad weer gereed gemaakt voor de zesde etappe.

Doordat zijn drie belangrijkste concurrenten alle drie fouten maakten en een uur straftijd kregen, bleef de achterstand nog enigszins beperkt. Ook Sonik verloor tijd, waardoor de leiding nu in handen is van de Uruguayaan Sergio Lafuente. Husseini: “Het is zonde, want we hebben er heel hard voor gewerkt. Mijn doel om de Dakar te winnen, ligt nu wat verder weg, maar het is nog niet onmogelijk. Als je kijkt wat er in vijf dagen allemaal al is gebeurd, zie ik nog best kansen. Het is zeker nog niet ten einde.”