Hans Vogels begint de Dakar te voelen

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_08_Chilechito_Dakar2014_0801_092.jpg

Hans Vogels begint na vijf zware dagen Dakar zijn lijf te voelen. In de etappe van Chilecito naar Tucuman merkte de BAS Dakar-rijder dat zijn armen en linkerschouder toch wel te lijden hebben onder de beperkte fysieke voorbereiding als gevolg van de drie sleutelbeenbreuken. Toch reed Vogels opnieuw naar een prima resultaat: 25ste. Dat werd bijgesteld naar 18, doordat een aantal rijders tijdstraffen kregen wegens het missen van een waypoint

Het leek of Vogels die uitslag niet helemaal had verwacht. “Ik merkte vandaag dat ik fysiek niet zo sterk ben als ik had gehoopt. Het was een etappe met veel zand en voor mijn gevoel bakte ik er niks van. Ik rij er niet soepel doorheen. Mijn armen zijn niet sterk genoeg en mijn linker schouder en sleutelbeen doen best pijn. Maar goed, ik heb mijn ritme te pakken en het is nog één dag tot de rustdag.”

Ook de vijfde etappe van de Dakar 2014 was weer een stevige, hoewel het tweede deel van de proef voor de motoren ‘om veiligheidsredenen’ werd afgelast. De motorrijders hadden daardoor ‘maar’ 211 kilometer special in plaats van 527. “Ik hoorde bij het checkpoint dat dat ineens de finish was geworden. Ik vond het wel jammer dat het tweede deel niet doorging. Stenen en technische stukken liggen mij beter dan zand, maar ik wil het wel graag leren en verbeteren. Daarom had ik me net voorgenomen om in deel 2 extra mijn best te gaan doen in het zand. Mooie bochtjes rijden en zo.”

In plaats daarvan moesten de rijders rechtstreeks naar Tucuman, over honderden kilometers asfalt. “Daar word je pas echt moe van”, vond Vogels. “Die verbindingen zijn lang en super saai. Dat valt me erg tegen. Je weet niet op den duur niet meer hoe je moet zitten: linker bil, rechter bil, staan, hangen. Dan kun je beter een proef rijden.”  

Met het oog op de tweede helft had Vogels het in de slotfase van deel 1 rustig aan gedaan, om zichzelf te sparen. “Dat eerste deel was toch wel pittig. Uit de duinen reden we een rio in waar een waypoint moest liggen, maar dat kon ik niet vinden. Ik was niet de enige: we lagen daar met een man of tien rond te scheuren. Toen ik het had gevonden, moest ik 16 kilometer terug – zo veel was ik verkeerd gereden. Er was op dat stuk veel stof en daar moet ik niks van hebben, omdat je weinig ziet. Toen ik onderweg ook nog een Hondarijder zag liggen, die was gevallen – dat zag er helemaal niet goed uit – heb ik het extra rustig aan gedaan.”

Het kleine sprankje hoop dat Sjors van Heertum nog had om de Dakar te vervolgen is door de wedstrijdleiding weggenomen: Van Heertum mocht niet starten in de vijfde etappe. Hij was immers niet gefinisht in de derde etappe en had de vierde etappe helemaal niet gereden. Volgens wedstrijdleider David Castera had hij Van Heertum en nog een paar anderen uit de proef gestuurd omdat verder rijden te gevaarlijk was en de kans dat zij nog de finish zouden halen nihil was. Van Heertum en Jan van Gerven zijn nog aan het bekijken of ze bij de rally blijven of vervroegd naar huis komen.