Alsnog etappewinst voor Sebastian Husseini

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_08_Chilechito_Dakar2014_0801_217.jpg

Een forse navigatiefout leek Sebastian Husseini de dagzege te kosten in de vierde etappe van de Dakar Rally. Na de finish bleek echter dat de fout niet bij de Maxxis Super B-quadrijder lag, maar bij de organisatie. De verloren tijd kreeg Husseini daarom terug, waardoor hij alsnog als etappewinnaar aangewezen werd. In het quadklassement staat Husseini nu tweede.

“Het was een moeilijke dag”, begint Husseini zijn verhaal. “Niet zozeer fysiek, maar wel voor de quad, de banden en wat navigatie betreft. Bij kilometer 265 stond in het roadbook dat we in een rivierbedding rechtdoor moesten. Dus Rafał Sonik, Sergio Lafuente en ik reden rechtdoor. Na ongeveer 10 kilometer bleek het verkeerd te zijn. Er was geen waypoint. Toen we terug kwamen bij het punt waar we verkeerd waren gereden, stond er een helikopter van de organisatie om de juiste weg te wijzen. De achterblijvers werden dus de goede kant op gestuurd. Casale als eerste. Hij kon ons dus zo voorbij rijden. Dat is natuurlijk niet eerlijk, dus we hebben meteen protest ingediend en dat is toegewezen: de verloren tijd krijgen we terug en dan heb ik dus gewonnen.”

In het klassement schuift Husseini op naar de tweede plaats, op krap vijf minuten achter de Pool Sonik. “Hij is vandaag al een keer gecrasht, dus zal nu wel rustig aan gaan doen”, verwacht Husseini. “Ik ga ook geen grote risico’s nemen, maar ik moet wel tijd op hem goedmaken. Ik denk dat ik op de rustdag het motorblok ga wisselen; dat kost 15 minuten straftijd. Die marge moet ik dus sowieso hebben. Maar het is al gebleken dat hard rijden je veel kan kosten in deze Dakar. Kijk maar naar Marcos Patronelli. Je moet wel rustig aan doen, anders vlieg je eruit. Morgen wordt opnieuw een lange dag, met meer dan 900 kilometer; ik moet mijn hoofd erbij houden en mijn eigen wedstrijd rijden.”