Senn van Basel door Dakardirecteur uit de wedstrijd gehaald

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_06-SanRafael_Dakar2014_0601_258.jpg

Hij wilde het proberen, maar Dakardirecteur Etienne Lavigne stak er hoogstpersoonlijk een stokje voor dat Humphrey Senn van Basel van start ging in de derde etappe. “Met veel pijn en moeite was ik bij de start gekomen. Daar kwam Lavigne naar me toe: ‘Jij gaat zo niet rijden’. Hij heeft me zelf met de helikopter naar het ziekenhuis gebracht.”

De 45-jarige Hagenaar, die zijn debuut maakte in de Dakar Rally, was in de tweede etappe met zijn motor op een rotsblok gereden. Bij de val brak hij zijn sleutelbeen. Desondanks wilde hij per se proberen te starten in de derde etappe. “Ik heb stevige pijnstillers genomen, maar toen ik opstond deed het nog wel pijn. Toch wilde ik het proberen. Als je eenmaal rijdt, kan de pijn minder zijn dan wanneer het stijf is van de nacht.”

De eerste 250 kilometer van de verbindingsroute ging het nog wel. “Dat was over het asfalt. De laatste 60 kilometer naar de proef was het off-road en dat was best een lastig stuk, met veel rare bulten en gaten. Het was hard werken.” Omdat hij zijn arm niet optimaal kon gebruiken, moest Senn van Basel af en toe bijsturen met zijn been. “Ik reed door een geultje en strekte mijn been uit om bij te sturen. Ik bleef haken in het zand en verdraaide mijn been.”

Zo kwam hij bij de start, waar Dakardirecteur Etienne Lavigne meteen op hem af kwam. “Hij zei dat hij al had gehoord dat ik een gebroken sleutelbeen had en dat ik zo niet kon rijden. Hij heeft me hoogstpersoonlijk uit de race gehaald en met zijn helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Ik baalde enorm, maar nu ik hoor hoeveel deelnemers er zijn uitgevallen vandaag – ook toppers – kan ik er wel mee leven. Ik was de etappe echt niet doorgekomen met die schouder.”

Senn van Basel vliegt waarschijnlijk morgen al terug naar de Dominicaanse Republiek, waar zijn vriendin woont. “Ik kan, nu ik toch moet herstellen, rustig wachten tot over een maandje of twee onze baby wordt geboren. Dat is eigenlijk ook veel belangrijker dan de rally.”