Husseini naar 3 overall in bloedlinke etappe

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_04-Rosario_Dakar2014_0401_029.jpg

Sebastian Husseini heeft in de derde etappe van de Dakar Rally goede zaken gedaan. De Nederlandse quadrijder klom naar de derde plaats in het klassement. De special, die de motor- en quadrijders tot boven de 4000 meter bracht, was volgens Husseini ‘bloedlink en ontzettend moeilijk’. De nummers 1 en 2 bij de quads, Marcos Patronelli en Lucas Bonetto, vielen uit.

De eerste helft van de ongeveer 250 kilometer lange special bestond uit rio’s, waar door de hevige regenval van de afgelopen weken veel water in stond. Verraderlijke keien waren daardoor amper te zien. In het tweede deel gingen de motoren de bergen in. “Het was echt gevaarlijk en enorm zwaar”, vertelt Husseini in het afgesloten bivak waar de motor- en quadrijders de nacht doorbrengen. “Er zat een klim in die zo steil was, dat niemand gewoon naar boven kwam. Ook de toprijders bij de motoren niet. Het was bovendien glad en de navigatie was erg moeilijk. Er zijn veel jongens verkeerd gereden en er zijn veel motoren en quads in ravijnen gestort. Ik schat dat zeker 20 procent van de motoren en quads vandaag uitvalt. De organisatie had gezegd dat dit een extreem zware Dakar zou worden. Dat klopt. Ze doen hun best om zo weinig mogelijk mensen de finish te laten halen. Moet je kijken wat een slagveld het nu al is, na drie dagen.”

Husseini maakte geen navigatiefouten en reed ook niet een ravijn, zoals de Argentijnse klassementsleider Patronelli, wiens quad naar verluidt 400 meter naar beneden stortte. “Ik had alleen last van een lekke band. Ik was sneller dan Rafal Sonik (de Pool won de etappe en pakte de leiding in het klassement) maar ik moest steeds stoppen om mijn band te repareren en er lucht in te pompen. Ik kan de band niet vervangen vanavond. Het is een marathonetappe en om te voorkomen dat de Argentijnen in de quadcompetitie lokale hulp krijgen, is alles verzegeld. Ook op de banden zitten speciale stickers. Maar ik kan het wel vrij goed repareren, zodat ik er morgen zo min mogelijk last van heb.”

De achterstand van Husseini in het klassement bedraagt nu 7 minuten en 19 seconden op Sonik. De Chileen Casale staat tweede op 6.10. Morgen hebben de motoren en quads een proef van liefst 352 kilometer.