Vervolg rally vraagteken voor Senn van Basel

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_04-Rosario_Dakar2014_0401_234.jpg

Het wordt spannend of Humphrey Senn van Basel van start kan en mag voor de derde etappe van de Dakar Rally. De debuterende motorrijder uit Den Haag kwam in de slotfase van de tweede etappe hard ten val en heeft zijn sleutelbeen gebroken. “Maar ik wil niet zomaar opgeven. Laten we eerst maar eens kijken hoe ik de nacht doorkom.”

De 45-jarige voormalig kickbokser weigerde naar de medische dienst van de organisatie te gaan. “Dan weet ik zeker dat ik eruit lig. Ik pak een paar goede pijnstillers en ga proberen te slapen. Het inkleuren van mijn roadbook sla ik over, ik ga zo naar bed. En dan zie ik als ik wakker word wel hoe het dan gaat. Opgeven kan altijd nog.”

Senn van Basel had juist een prima dag achter de rug. In de tweede etappe, van San Luis naar San Rafael, finishte hij als nummer 136, terwijl tegen middernacht nog bijna 20 motorrijders niet in de uitslag stonden. “Het was een pittige dag, maar het ging best goed. Op de snelle paden, maar ook in de duinen. Blijkbaar was ik toch vermoeid, want 20 kilometer voor de finish heb ik in een rio een steen gemist. Hoe ik die heb kunnen missen, begrijp ik niet. Het was een steen zo groot als een huis. Enorm. Niet te missen. Ik klapte er vol op en vloog voorover van mijn motor. Ik voelde meteen dat het mis was. Ik ben heel rustig naar de finish gereden. En dan denk ik: als ik dat kon, waarom zou ik dan niet kunnen starten?”