Jack Brouwers: Hele dag aan het inhalen

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_05-website_Dakar2014_0501_113.jpg

Al twee minuten nadat hij was begonnen aan de eerste special van de Dakar 2014 zat Jack Brouwers op de bumper van de truck die voor hem was gestart. En zo ging het 180 kilometer lang door. “We zijn de hele dag alleen maar aan het inhalen geweest.” Dat leverde wel mooi een 22ste plaats op.

Brouwers was gestart als 48ste en had zelf niet het idee dat hij had zitten stampen. “Zo voelde het niet. We hebben ons eigen tempo gereden en dat was blijkbaar best stevig. We hebben gewoon lekker gereden, zonder risico’s te nemen. Iedereen reageerde goed op de sentinel: we konden overal netjes voorbij.”

De eerste wedstrijdproef was niet lang – 180 kilometer – maar wel pittig, met veel stenen, kuilen en korte bochten. “Het was hard werken. Ik voel het aan mijn armen. Deze proef was eigenlijk niet geschikt voor trucks. Het was ook ontzettend warm. Toen ik bij de finish mijn overall uittrok, was die zeiknat van het zweet.”

Waarschijnlijk was het ook de warmte waar navigator Jan van de Bor last van kreeg. Al kort na het begin van de proef gaf Van de Bor aan zich niet lekker te voelen en dat werd alleen maar erger. Monteur Gerard van Veenendaal nam de navigatie daarom over van Van de Bor.