Senn van Basel rukt op ondanks foutje

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_05-San_Luis_Dakar2014_0501_098.jpgDe eerste etappe van de Dakar 2014 – een route van 800 kilometer van Rosario naar San Luis, met een special van 180 kilometer – heeft Humphrey Senn van Basel acht plaatsen winst opgeleverd. Dat had veel meer kunnen zijn, als de Hagenaar niet te hard door een bocht was gereden.

Op de eerste dag kregen de motorrijders een technische proef voorgeschoteld, met veel stenen, gaten en geulen en listige bochten. In een van die bochten, op ongeveer 25 kilometer in de special, maakte Senn van Basel een foutje. “Ik ging er te hard in, kon mijn motor niet houden en vloog uit de bocht”, vertelt hij in het bivak in San Luis. “Ik heb zelf niks gelukkig – nog geen schrammetje – maar het voorspatbord van de motor was afgebroken. Dat moest ik ter plaatse repareren en het duurde even voordat ik alles weer in orde had. Ik schat dat ik bijna een uur verloren heb.”

Ondanks de tijdverslindende reparatie haalde Senn van Basel acht man in. Hij startte als 169ste van de 171 motorrijders in de wedstrijd en kwam met de 161ste tijd over de streep. “Het is toch wel fijn om wat verder naar voor te mogen starten, dus ik hoop dat ik in de tweede etappe uit de problemen blijf en nog meer plaatsen kan pakken. Dan heb je ook wat minder last van stof.
“Het rijden gaat lekker. Ik heb het meeste last van de hitte. Ik ben een grote vent en ik verbrand veel energie, maar eten kan ik niet op de motor. Ik moet mijn energie uit drinken halen, maar dat was al na een uurtje op. Het water in mijn camelbag was bovendien warm geworden en dan is het niet verstandig om het te drinken. Gelukkig stond er langs de verbindingsroute van de finish naar het bivak in San Luis heel veel publiek, rijendik. Dus ik heb overal koud water en cola gebietst. Gracias Argentina!”