Husseini volgens plan in top 5

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_05-San_Luis_Dakar2014_0501_087.jpg
Geen risico's nemen en aansluiting houden bij de lokale jongens die voor eigen publiek vol gas gaan: dat was het strijdplan van Sebastian Husseini voor de eerste etappe van de Dakar 2014, van Rosario naar San Luis. Daarin slaagde hij. In het eerste klassement van de quads staat de Nederlander op een keurige vijfde plaats. De proef van 180 kilometer was technisch, met smalle paden, krappe bochten, veel stenen en overal geulen en gaten veroorzaakt door de hevige regenval van de afgelopen dagen. “Het was op sommige plaatsen echt gevaarlijk”, vertelt Husseini. “Het was glad en de regen had hier en daar grote stukken weggeslagen. Even te hard door een bocht en je kon in grote problemen geraken. Ik heb daar geen risico’s genomen.”
Doordat de quads in deze etappe achter de motoren startten, werd Husseini al snel opgehouden door de achterhoede van langzamere motorrijders. “Wij waren al snel bij die langzamere bikers, dus er was veel stof. Juist omdat ze langzamer zijn, moet je heel goed opletten. Het kostte tijd om door het stof en langs die motorrijders te komen. Toen er eenmaal meer ruimte was, ging het een stuk sneller.”
Met slechts beperkte schade wat tijd betreft kijkt Husseini uit naar  de tweede etappe, waar 100 kilometer duinen in zit. “Mijn quad is niet zo goed op die smalle paadjes. Die heeft ruimte nodig. Duinen is veel meer mijn terrein.”