Kees Koolen nu al op jacht naar records

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03-Rosario_keuring_koolen.jpg

In een recordtijd van amper twee uur werkten de heren van het Maxxis Super B Dakar Team de technische en administratieve keuringen in Rosario af. “We zijn hier voor een wedstrijd, dus daar hebben we ook maar een wedstrijd van gemaakt. De eerste winst is binnen”, lacht Kees Koolen, terwijl hij zijn Ginaf in het parc fermé parkeert.

Daar staat de truck maar eventjes. Het team behoorde tot de laatste lichting die door de keuring moest. Vanavond is de podiumstart – de trucks zijn vanaf ongeveer middernacht Nederlandse tijd aan de beurt – en morgenochtend in alle vroegte is het vertrek voor de eerste etappe.

Het wordt dus een kort nachtje voor Kees Koolen, Jurgen van den Goorbergh en Gijs van Uden. “Maar dat zijn we wel gewend”, zegt Koolen. “Is ook niet erg, als we maar fit zijn voor de lange etappes. Daar komt het er voor ons op aan. Van die snelle pistes met veel stenen, zoals de eerste etappe, moeten wij het niet hebben.”

Bij de start morgenochtend heeft Koolen al een eerste bijzondere prestatie geleverd: dat is hij de eerste in de geschiedenis van de Dakar Rally die in alle vier de categorieën (motor, quad, auto, truck) is gestart. Het is de eerste stap in zijn missie om ook daadwerkelijk in alle klassen te finishen. “Het zal niet meevallen, maar ik denk dat van alle categorieën de truck het makkelijkste is als het gaat om finishen. Ik heb geen snelle truck, maar wel een betrouwbare. We moeten zorgen dat we een beetje bij blijven, niet te veel tijd verliezen en met zo min mogelijk problemen de finish halen. Dat is het enige wat we te winnen hebben: finishen.”

Navigator Jurgen van den Goorbergh, die ook al in twee categorieën de finish haalde en nu voor het eerst niet zelf een stuur in handen heeft, heeft daarbij een belangrijke taak. “Het is cruciaal dat we rond de dertigste plaats kunnen rijden, om niet te vaak in het donker te moeten rijden. We krijgen lange etappes, dus lange dagen. De balans vinden tussen doorrijden en risico’s nemen is een grote uitdaging. Waarbij het ook heel belangrijk is dat Kees luistert naar wat ik zeg: op weg naar de keuring zijn we al verkeerd gereden omdat Kees toch naar rechts ging – achter anderen aan – terwijl ik ‘links’ zei.”

Foto: Maxxis Super B