Sebastian Husseini relaxt aan de start

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_04-Rosario_Dakar2014_0401_021.jpg
Op zijn gemak werkte Sebastian Husseini de technische en administratieve keuringen voor de start van de Dakar 2014 af. De quadrijder van het Maxxis Super B Dakar Team heeft zijn zaakjes goed voor elkaar en dus was er geen reden om te stressen, ondanks de druk die hij zichzelf heeft opgelegd: Husseini gaat voor de winst.

Bij de start van zijn tweede Dakar weet Husseini inmiddels wat hem ongeveer te wachten staat. Op basis van de ervaringen van vorig jaar paste hij zijn voorbereiding op de Dakar aan. “We hebben een aantal dingen verbeterd aan de quad en ik heb veel getraind onder verschillende omstandigheden. Het ziet er allemaal goed uit, dus ik ben nu veel relaxter dan vorig jaar.”

De in Dubai geboren en woonachtige Nederlander heeft zichzelf hoge doelen gesteld: hij gaat voor de winst in de quadcategorie. “Het is voor mij een voordeel dat de duinen overwegend in de tweede week zitten, zodat ik dan nog even flink kan pushen. Duinen zijn mijn sterkste punt: ik ben er mee opgegroeid.”

Het enige vraagteken voor Husseini is Bolivia en de grote hoogte die daar wordt bereikt. “Op hoogte moet je echt rustig rijden omdat de ijle lucht veel vergt van je fysieke conditie en van de quad. Het is zaak daar geen fouten te maken.”

Ondanks alle voorbereidingen en de opgebouwde ervaring met de Dakar, liggen verrassingen altijd op de loer. De deelnemers hebben de afgelopen dagen in Rosario al te maken gehad met extreem hoge temperaturen, maar ook met hevige regenval. “Dat kan de omstandigheden op de route helemaal veranderen. Het zou niet voor het eerst zijn dat  de organisatie etappes afgelast vanwege weersomstandigheden. Vorig jaar zijn we ook bijna weggespoeld. Dat kan in je voordeel zijn, maar ook in je nadeel. Het daarom belangrijk er vanaf het begin goed bij te zitten. In de top 3 dus.”    

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_04-Rosario_Dakar2014_0401_023.jpg  b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_04-Rosario_Dakar2014_0401_029.jpg