Jack Brouwers op herhaling

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03_Rosario_Dakar2014_0301_412.jpg
Op jacht naar het laatste stempeltje bij de keuringen voor de Dakar 2014 in Rosario voelde Jack Brouwers de druk van zich afglijden. “Het gaat gebeuren, we zijn er weer bij.” Niet veel later parkeerde Brouwers zijn Ginaf in het parc fermé, waar de truck nog twee nachtjes moet wachten op de eerste etappe van de Dakar 2014. Het is de derde keer dat Brouwers aan de start van de wedstrijd staat. Aan zijn laatste deelname bewaart hij weinig goede herinneringen: in de derde etappe van de editie 2011 brandde zijn truck volledig uit.

Het weerhield Brouwers er een paar jaar van zich opnieuw in te schrijven. “We hebben pas laat de knoop doorgehakt om toch maar weer eens mee te doen, maar toen die beslissing eenmaal was genomen, zijn er vol voor gegaan. Samen met het Mammoet-team van Martin van den Brink hebben we de laatste maanden keihard gewerkt om drie trucks te bouwen: voor mij, voor Martin en Pascal de Baar. We gaan voor een goed resultaat en ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.”

Daarbij denkt Brouwers toch vooral aan het resultaat bij zijn debuut in 2009: een zeer verdienstelijke 19de plaats. “Die wil ik best graag herhalen. Met navigator Jan van de Bor en monteur Gerard van Veenendaal heb ik een super ervaren equipe, de truck is onderhoud bij Ginaf Rally Service. Daar zal het allemaal echt niet aan liggen. En ach: al die verhalen over een extreem zware Dakar – ik laat het op me afkomen. We starten iedere ochtend in het ene bivak en proberen dan in het volgende bivak te geraken. Je moet iedere kilometer afleggen. Meer is het eigenlijk niet.”

Brouwers heeft zijn eigen team, maar rijdt in de wedstrijd als een soort snelle assistentie voor Van den Brink en De Baar. "Waar nodig en waar mogelijk zal ik hen helpen. We kunnen met ons drieën voor een mooi resultaat gaan."

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03_Rosario_Dakar2014_0301_380.jpg  b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03_Rosario_Dakar2014_0301_417.jpg

Op de foto van links naar rechts: Gerard van Veenendaal, Jan van de Bor en Jack Brouwers.