Adwin Hoondert staat op scherp

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03_Rosario_Dakar2014_0301_133.jpg
Alles wat enig risico kan opleveren, liet Adwin Hoondert aanpakken. De truck werd helemaal binnenstebuiten gekeerd, de bemanning werkte zich uit de naad in de sportschool. Nog een keer uitvallen in de Dakar, zoals vorig jaar, dat wil de Zeeuw ten koste van alles voorkomen. “Mensen en materiaal moeten van de eerste tot de laatste kilometer scherp zijn.”

Na de deceptie van vorig jaar, toen hij al op de derde dag uit de rally lag, nam Adwin Hoondert zich één ding voor: “Dat gaat me niet meer gebeuren. Als we nog een keer gaan, doen we het goed. Met een goede truck, goede mensen en een goede voorbereiding.”

Nu hij de technische en administratieve keuringen aan de vooravond van de start van de Dakar 2014 met de complimenten van de organisatie heeft doorlopen – ‘Dat circus hebben we ook weer gehad’ – mag het wat Hoondert betreft beginnen. Hij staat heel anders aan de start in Rosario dan vorig jaar in Lima. “Ik heb wat goed te maken. Vorig jaar stond ik aan de start zonder enig idee waar ik aan begon. Dat is nu wel anders. We hebben de Silk Way Rally gereden en dat was een super ervaring. Dat heeft iedereen veel vertrouwen gegeven. We zitten als drie vrienden in de cabine – Jacco op ’t Hof, Peter van Stee en ik. We weten precies wat we aan elkaar hebben.”

Hoondert kocht de truck waarmee Frits van Eerd vorig jaar vijftiende werd en paste die aan zijn eigen wensen aan. “Alle onderdelen die een risico konden betekenen, hebben we vernieuwd. De auto is helemaal op de schop gegaan. Alleen het chassis en de motor zijn nog hetzelfde.”

Dat het een pittige Dakar dreigt te worden, deert de nuchtere Zeeuw niet. Integendeel. “Ze roepen toch ieder jaar dat het zwaar wordt? Laat het maar komen zoals het is. We krijgen een berg lange etappes, maar dat mag het probleem niet zijn. Iedereen is topfit.”   

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03_Rosario_Dakar2014_0301_126.jpg  b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03_Rosario_Dakar2014_0301_026.jpg