Debutant Humphrey Senn van Basel vol vertrouwen

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03_Rosario_Dakar2014_0301_160.jpg
Het wordt de eerste Dakar Rally voor Humphrey Senn van Basel, maar de Hagenaar kijkt er vol vertrouwen naar uit. Een eerste blik op de route die hem de komende twee weken te wachten staat ontlokte hem zelfs de uitspraak: “Het lijkt helemaal niet zo moeilijk te worden.”

De 45-jarige debutant doorliep met zijn KTM met startnummer 190 met glans de technische en administratieve keuringen in Rosario, waar morgen de podiumstart is. “Dat papierwerk valt allemaal wel mee. Ze zijn hier iets strenger dan bij andere rally’s, maar het is toch vrij relaxt.”

Dat kon Senn van Basel wel gebruiken. De laatste weken bracht hij door in de Dominicaanse Republiek, waar hij nog veel conditietraining deed. “De afgelopen drie weken bouwde de spanning zich op en heb ik geen oog dicht gedaan. Maar sinds ik op 1 januari hier in Argentinië aankwam, is er rust. Gisteren kregen we de kaartjes over de route te zien, met informatie over de ondergrond, en dat viel mij alleszins mee. Het zijn lange dagen, maar het leek me niet super technisch. Veel stenen en harde ondergrond, maar niet zo veel duinen en los zand. Ik had echt niet de indruk dat het nou zo moeilijk gaat worden. Ik denk dat het een kwestie is van snel het ritme te pakken krijgen.”

De Nederlander maakte de Dakar al twee keer mee in de assistentiekaravaan, maar rijdt nu voor het eerst zelf in de wedstrijd, op de motor. Ter voorbereiding op de Dakar reed hij de afgelopen jaren een aantal andere rally’s. Senn van Basel rijdt in het Chileense team Rodrigo Caballero.

b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03_Rosario_Dakar2014_0301_155.jpg  b_600_0_16777215_00_images_00-DAKAR_2014_03_Rosario_Dakar2014_0301_168.jpg